Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1 Inleiding in kwaliteit en veiligheid van zorg

Auteurs : H. Wollersheim, P.J.M. Bakker, T. van der Weijden

Gepubliceerd in: Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoewel de geneeskunde enorme stappen voorwaarts maakt, is het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van de zorg een urgente noodzaak. Want vaker dan gewenst wordt geen optimale patiëntenzorg geleverd. Bij ongeveer 40% van de patiënten is er sprake van te veel, te weinig of verkeerde zorg en een op de tien in het ziekenhuis opgenomen patiënten loopt schade op waarvan de helft te voorkomen is.
Optimale zorg is effectief, doelmatig, patiëntgericht, veilig en moreel verantwoord. Bij het verbeteren van de zorg op al deze terreinen staat de kwaliteitscyclus centraal, met in de eerste fase de definiëring van kwaliteit (de gewenste norm), gevolgd door de diagnostiek: op welke punten en waarom is de zorg niet zoals gewenst? In deze diagnostische fase zijn meetmethodieken zoals indicatoren voor probleemidentificatie en kwalitatieve probleemanalyses noodzakelijk. In de behandelfase staat de verbetering van suboptimale kwaliteit centraal. De verbeterstrategie kan zich richten op het micro-, meso- en macroniveau van de gezondheidszorgpiramide.
Naast het uitvoeren van systeeminterventies is voor het bereiken van optimale zorg ook nodig dat zorgverleners zelf in staat zijn kwalitatief hoogstaande zorg te leveren. Hiertoe dienen zij nieuwe competenties te ontwikkelen, zoals reflecteren op het eigen handelen en verantwoording kunnen en willen afleggen over de geboden kwaliteit van zorg.
Literatuur
go back to reference 1 McGlynn EA, Asch SM, Adams J, Keesey J, Hicks J, DeCristofaro A, Kerr EA (2003) The quality of health care delivered to adults in the United States. N Engl J Med 348:2635–2645PubMedCrossRef 1 McGlynn EA, Asch SM, Adams J, Keesey J, Hicks J, DeCristofaro A, Kerr EA (2003) The quality of health care delivered to adults in the United States. N Engl J Med 348:2635–2645PubMedCrossRef
go back to reference 2 Amalberti R, Auroy Y, Berwick D, Barach P (2005) Five system barriers to achieving ultrasafe health care. Arch Intern Med 142:756–764 2 Amalberti R, Auroy Y, Berwick D, Barach P (2005) Five system barriers to achieving ultrasafe health care. Arch Intern Med 142:756–764
go back to reference 3 Brennan R, Leape L, Liard M, Herbert L, Localio A, Lawthers A et al (1991) Incidence of adverse events and negligence in hospitalized patients: Results of the Harvard Medical Practice Study. N Engl J Med 324:370–376PubMedCrossRef 3 Brennan R, Leape L, Liard M, Herbert L, Localio A, Lawthers A et al (1991) Incidence of adverse events and negligence in hospitalized patients: Results of the Harvard Medical Practice Study. N Engl J Med 324:370–376PubMedCrossRef
go back to reference 4 Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS (eds). To err is human - Building a safer health system. Washington: National Academic Press, 2000 4 Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS (eds). To err is human - Building a safer health system. Washington: National Academic Press, 2000
go back to reference 5 Zegers M, Bruijne MC de, Wagner C, Hoonhout LH, Waaijman R, Smits M et al (2009) Adverse events and potentially preventable deaths in Dutch hospitals: results of a retrospective patient record review study. Qual Saf Health Care 18:297–302PubMedCrossRef 5 Zegers M, Bruijne MC de, Wagner C, Hoonhout LH, Waaijman R, Smits M et al (2009) Adverse events and potentially preventable deaths in Dutch hospitals: results of a retrospective patient record review study. Qual Saf Health Care 18:297–302PubMedCrossRef
go back to reference 7 Rogers E (1964) Diffusion of innovations. Free , Glencoe 7 Rogers E (1964) Diffusion of innovations. Free , Glencoe
go back to reference 8 Tallis RC. Doctors in Society (2006) Medical professionalism in a changing world. Clin Med 6:7–12CrossRef 8 Tallis RC. Doctors in Society (2006) Medical professionalism in a changing world. Clin Med 6:7–12CrossRef
go back to reference 9 Project of the ABIM Foundation (2002) Medical professionalism in the new millennium: a physician charter. Ann Intern Med 136:243–246CrossRef 9 Project of the ABIM Foundation (2002) Medical professionalism in the new millennium: a physician charter. Ann Intern Med 136:243–246CrossRef
go back to reference 10 Royal College of Physicians. Doctors in society; medical professionalism in a changing world. London: RCP, 2005 10 Royal College of Physicians. Doctors in society; medical professionalism in a changing world. London: RCP, 2005
go back to reference 11 Campbell EG, Regan S, Gruen RL, Ferris TG, Sowmya RR, Cleary PD, Blumenthal D (2007) Professionalism in medicine: Results of a national survey of physicians. Ann Intern Med 147:795–802PubMedCrossRef 11 Campbell EG, Regan S, Gruen RL, Ferris TG, Sowmya RR, Cleary PD, Blumenthal D (2007) Professionalism in medicine: Results of a national survey of physicians. Ann Intern Med 147:795–802PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
1 Inleiding in kwaliteit en veiligheid van zorg
Auteurs
H. Wollersheim
P.J.M. Bakker
T. van der Weijden
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8236-1_1