Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2012 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11 De patiënt knikt, zijn kennis knakt

Lage gezondheidsvaardigheden en diabeteszelfzorg

Auteurs : Dr. Marcel Twickler, Dr. Marie-Louise Essink-Bot

Gepubliceerd in: Het bespreken van medische kansen en risico’s

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Op mijn spreekuur zie ik mevrouw W., 55 jaar oud, met een moeilijk te reguleren type 2 diabetes bij overgewicht (BMI=29 kg/m2). Ze komt alleen op het spreekuur. Op haar eerste polikliniekafspraak is ze niet verschenen (zonder af te bellen). Nu is ze weer twintig minuten te laat. ‘Het openbaar vervoer heeft me vertraagd’, zoals ze zelf verklaart.
Voetnoten
1
*De websites zijn bezocht op 10 augustus 2011.
 
2
*De websites zijn bezocht op 10 augustus 2011.
 
Literatuur
go back to reference Cavanaugh K, Wallston KA, Gebretsadik T, Shintani A, Huizinga MM, Davis D, Gregory RP, Malone R, Pignone M, DeWalt D, Elasy TA, Rothman RL. Addressing literacy and numeracy to improve diabetes care: two randomized controlled trials. Diabetes Care. 2009;32:2149–55.CrossRefPubMedCentralPubMed Cavanaugh K, Wallston KA, Gebretsadik T, Shintani A, Huizinga MM, Davis D, Gregory RP, Malone R, Pignone M, DeWalt D, Elasy TA, Rothman RL. Addressing literacy and numeracy to improve diabetes care: two randomized controlled trials. Diabetes Care. 2009;32:2149–55.CrossRefPubMedCentralPubMed
go back to reference Dewalt DA, Berkman ND, Sheridan S, Lohr KN, Pignone MP. Literacy and health outcomes: a systematic review of the literature. J Gen Intern Med. 2004;19:1228–39.CrossRefPubMedCentralPubMed Dewalt DA, Berkman ND, Sheridan S, Lohr KN, Pignone MP. Literacy and health outcomes: a systematic review of the literature. J Gen Intern Med. 2004;19:1228–39.CrossRefPubMedCentralPubMed
go back to reference Schillinger D, Piette J, Grumbach K, Wang F, Wilson C, Daher C, Leong-Grotz K, Castro C, Bindman AB. Closing the loop: physician communication with diabetic patients who have low health literacy. Arch Intern Med. 2003;163:83–90.CrossRefPubMed Schillinger D, Piette J, Grumbach K, Wang F, Wilson C, Daher C, Leong-Grotz K, Castro C, Bindman AB. Closing the loop: physician communication with diabetic patients who have low health literacy. Arch Intern Med. 2003;163:83–90.CrossRefPubMed
go back to reference Twickler ThB et al. Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg. Ned. Tijdschr. Geneeskd. 2009; 153:A250, blz. 1–6. Twickler ThB et al. Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg. Ned. Tijdschr. Geneeskd. 2009; 153:A250, blz. 1–6.
go back to reference Wallace AS, Seligman HK, Davis TC, Schillinger D, Arnold CL, Bryant-Shilliday B, Freburger JK, DeWalt DA. Literacy-appropriate educational materials and brief counseling improve diabetes self-management.Patient Educ Couns. 2009;75:328–33.CrossRefPubMedCentralPubMed Wallace AS, Seligman HK, Davis TC, Schillinger D, Arnold CL, Bryant-Shilliday B, Freburger JK, DeWalt DA. Literacy-appropriate educational materials and brief counseling improve diabetes self-management.Patient Educ Couns. 2009;75:328–33.CrossRefPubMedCentralPubMed
Metagegevens
Titel
11 De patiënt knikt, zijn kennis knakt
Auteurs
Dr. Marcel Twickler
Dr. Marie-Louise Essink-Bot
Copyright
2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8264-4_11