Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2 Waarnemingsmethoden in kwalitatief onderzoek

Auteur : Tony Hak

Gepubliceerd in: Kwalitatief onderzoek

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij de term kwalitatief onderzoek denkt men vrijwel meteen aan bepaalde vormen van gegevensverzameling of ‘waarneming’ – de term die ik in deze bijdrage zal gebruiken –, zoals diepte-interviews en focusgroepen. Toen het bmj in 1995 voor het eerst een serie artikelen wijdde aan kwalitatief onderzoek – zoals H&W nu – werden er dan ook aparte bijdragen gewijd aan het kwalitatieve interview en aan de focusgroep.
Literatuur
1.
go back to reference Britten N. Qualitative Research: Qualitative interviews in medical research. bmj 1995;311:251-3. Britten N. Qualitative Research: Qualitative interviews in medical research. bmj 1995;311:251-3.
2.
go back to reference Kitzinger J. Qualitative Research: Introducing focus groups. bmj 1995;311:299-302. Kitzinger J. Qualitative Research: Introducing focus groups. bmj 1995;311:299-302.
3.
go back to reference Mays N, Pope C. Qualitative Research: Observational methods in health care settings. bmj 1995;311:182-4. Mays N, Pope C. Qualitative Research: Observational methods in health care settings. bmj 1995;311:182-4.
4.
go back to reference Jones J, Hunter D. Qualitative Research: Consensus methods for medical and health services research. bmj 1995;311:376-80. Jones J, Hunter D. Qualitative Research: Consensus methods for medical and health services research. bmj 1995;311:376-80.
5.
go back to reference Keen J, Packwood T. Qualitative Research: Case study evaluation. bmj 1995;311:444-6. Keen J, Packwood T. Qualitative Research: Case study evaluation. bmj 1995;311:444-6.
6.
go back to reference The AM, Hak T, Koëter G, Wal G van der. Collusion in doctor-patient communication about imminent death: an ethnographic study. bmj 2000;321:1376-81. The AM, Hak T, Koëter G, Wal G van der. Collusion in doctor-patient communication about imminent death: an ethnographic study. bmj 2000;321:1376-81.
7.
go back to reference Savage J. Ethnography and health care. bmj 2000;321:1400-2. Savage J. Ethnography and health care. bmj 2000;321:1400-2.
8.
go back to reference Wester F, Hak T. De methodologie van kwalitatief onderzoek. In: Hak T, Wester F, redactie. Kwalitatief onderzoek: de praktijk. Waarneming, analyse en reflectie. Amsterdam: siswo, 2003:7-17. Wester F, Hak T. De methodologie van kwalitatief onderzoek. In: Hak T, Wester F, redactie. Kwalitatief onderzoek: de praktijk. Waarneming, analyse en reflectie. Amsterdam: siswo, 2003:7-17.
9.
go back to reference Wester F. Strategieën voor kwalitatief onderzoek. Muiderberg: Coutinho, 1995. Wester F. Strategieën voor kwalitatief onderzoek. Muiderberg: Coutinho, 1995.
10.
go back to reference Smaling A. Methodologische objectiviteit en kwalitatief onderzoek. Lisse: Swets & Zeitlinger, 1978. Smaling A. Methodologische objectiviteit en kwalitatief onderzoek. Lisse: Swets & Zeitlinger, 1978.
12.
go back to reference Merton RK, Fiske M, Kendall PL. The focused interview. A manual of problems and procedures. Glencoe (Il): Free Press, 1956. Merton RK, Fiske M, Kendall PL. The focused interview. A manual of problems and procedures. Glencoe (Il): Free Press, 1956.
13.
go back to reference Barrows HS. Stimulated recall (personalized assessment of clinical reasoning). Carbondale (Il): Southern Illinois University Medical School, 2000. Barrows HS. Stimulated recall (personalized assessment of clinical reasoning). Carbondale (Il): Southern Illinois University Medical School, 2000.
14.
go back to reference Sudnow D. Passing on: the social organization of dying. Englewood Cliffs (nj): Prentice-Hall, 1967. Sudnow D. Passing on: the social organization of dying. Englewood Cliffs (nj): Prentice-Hall, 1967.
15.
go back to reference Hak T. ‘Text’ and ‘con-text’: Talk bias in studies of health care work. In: Sarangi S, Roberts C, editors. Talk, work and the institutional order. Berlin: Mouton De Gruyter, 1999:427-51.CrossRef Hak T. ‘Text’ and ‘con-text’: Talk bias in studies of health care work. In: Sarangi S, Roberts C, editors. Talk, work and the institutional order. Berlin: Mouton De Gruyter, 1999:427-51.CrossRef
16.
go back to reference Webb EJ, Campbell DT, Schwartz RD, Sechrest L . Unobtrusive measure. Non-reactive research in the social sciences. Chicago: Rand McNally, 1966. Webb EJ, Campbell DT, Schwartz RD, Sechrest L . Unobtrusive measure. Non-reactive research in the social sciences. Chicago: Rand McNally, 1966.
17.
go back to reference Lloyd-Jones G. A multiple case study of the first year student perspective in a medical undergraduate pbl curriculum. Proefschrift. University of Liverpool, Department of Primary Care, 2002. Lloyd-Jones G. A multiple case study of the first year student perspective in a medical undergraduate pbl curriculum. Proefschrift. University of Liverpool, Department of Primary Care, 2002.
18.
go back to reference Lloyd-Jones G, Hak T. Self-directed learning and student pragmatism. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2004;9:61-73.PubMedCrossRef Lloyd-Jones G, Hak T. Self-directed learning and student pragmatism. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2004;9:61-73.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
2 Waarnemingsmethoden in kwalitatief onderzoek
Auteur
Tony Hak
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6373-5_2