Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-09-2005 | Artikelen

Automatismen van kinderlijke angst

Auteur: Prof. Dr. Frits Boer

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Angst bij kinderen wordt overmatig wanneer kinderen innerlijke prikkels en informatie uit de omgeving als gevaarlijker zien dan zij zijn. In behandelingen worden kinderen hiervan bewust gemaakt en worden zij geholpen tot een realistischer waarneming te komen. Een moeilijkheid is echter dat men zich deze waarneming lang niet altijd bewust is. Dit artikel gaat over automatische processen die bij de herkenning van gevaar een rol spelen, zowel van fysiologische als cognitieve aard. Besproken wordt welke consequenties dit heeft voor de behandeling.
Literatuur
go back to reference Boer, F. (1998). Elk kind maakt zich zijn eigen vader en moeder. Kind en Adolescent, 19, 283-293. Boer, F. (1998). Elk kind maakt zich zijn eigen vader en moeder. Kind en Adolescent, 19, 283-293.
go back to reference Dadds, M. R., Spence, S. H., Holland, D. E., Barrett, P. M., & Laurens, K. R. (1997). Prevention and early intervention for anxiety disorders: a controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65, 627-635.CrossRefPubMed Dadds, M. R., Spence, S. H., Holland, D. E., Barrett, P. M., & Laurens, K. R. (1997). Prevention and early intervention for anxiety disorders: a controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65, 627-635.CrossRefPubMed
go back to reference De Haan, E., Huyser, C., & Boer, F. (2005). De dwangstoornis bij kinderen en adolescenten. Tijdschrift voor Psychiatrie, 47, 229-238. De Haan, E., Huyser, C., & Boer, F. (2005). De dwangstoornis bij kinderen en adolescenten. Tijdschrift voor Psychiatrie, 47, 229-238.
go back to reference Dorn, L. D., Campo, J. C., Thato, S., Dahl, R. E., Lewin, D., Chandra, R., & Di Lorenzo, C. (2003). Psychological comorbidity and stress reactivity in children and adolescents with recurrent abdominal pain and anxiety disorders. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42, 66-75.CrossRef Dorn, L. D., Campo, J. C., Thato, S., Dahl, R. E., Lewin, D., Chandra, R., & Di Lorenzo, C. (2003). Psychological comorbidity and stress reactivity in children and adolescents with recurrent abdominal pain and anxiety disorders. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42, 66-75.CrossRef
go back to reference Gunnar, M. R. (2001). The role of glucocorticoids in anxiety disorders. In M. W. Vasey, & M. R. Dadds (Eds.), The developmental psychopathology of anxiety (pp. 143-159). Oxford: Oxford University Press. Gunnar, M. R. (2001). The role of glucocorticoids in anxiety disorders. In M. W. Vasey, & M. R. Dadds (Eds.), The developmental psychopathology of anxiety (pp. 143-159). Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Heijmens Visser, J. (2002). Lange termijn prognose van psychopathologie bij kinderen en jeugdigen: een klinisch epidemiologisch onderzoek. Academisch proefschrift. Rotterdam: Erasmus Universiteit. Heijmens Visser, J. (2002). Lange termijn prognose van psychopathologie bij kinderen en jeugdigen: een klinisch epidemiologisch onderzoek. Academisch proefschrift. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
go back to reference Kagan, J. (1994). Galen’s prophecy. Temperament in human nature. New York: Basic Books. Kagan, J. (1994). Galen’s prophecy. Temperament in human nature. New York: Basic Books.
go back to reference LeDoux, J. E. (1996). The emotional brain. New York: Simon & Schuster. LeDoux, J. E. (1996). The emotional brain. New York: Simon & Schuster.
go back to reference LeDoux, J. E. (2002). Synaptic self. How our brains become who we are. New York: Penguin Putnam. LeDoux, J. E. (2002). Synaptic self. How our brains become who we are. New York: Penguin Putnam.
go back to reference Lucassen, P. J., Müller, M. B., Holsboer, F., Bauer, J., Holtrop, A., Wouda, J., Hoogendijk, W. J. G., De Kloet, E. R., & Swaab, D. F. (2001). Hippocampal apoptosis in major depression is a minor event and absent from subareas at risk for glucocorticoid overexposure. American Journal of Pathology, 158, 453-468.PubMed Lucassen, P. J., Müller, M. B., Holsboer, F., Bauer, J., Holtrop, A., Wouda, J., Hoogendijk, W. J. G., De Kloet, E. R., & Swaab, D. F. (2001). Hippocampal apoptosis in major depression is a minor event and absent from subareas at risk for glucocorticoid overexposure. American Journal of Pathology, 158, 453-468.PubMed
go back to reference Olff, M. (1999). Stress, depression and immunity: the role of defense and coping styles. Psychiatry Research, 85, 7-15.CrossRefPubMed Olff, M. (1999). Stress, depression and immunity: the role of defense and coping styles. Psychiatry Research, 85, 7-15.CrossRefPubMed
go back to reference Prins, P. J. M. (2002). De dynamiek van cognitie en emotie in de ontwikkeling van angststoornissen bij kinderen. Kind en Adolescent, 23, 250-265.CrossRef Prins, P. J. M. (2002). De dynamiek van cognitie en emotie in de ontwikkeling van angststoornissen bij kinderen. Kind en Adolescent, 23, 250-265.CrossRef
go back to reference Prins, P. J. M., & Ollendick, T. H. (2003). Cognitive change and enhanced coping: missing mediational links in cognitive behavior therapy with anxiety-disordered children. Clinical Child and Family Psychology Review, 6, 87-115.CrossRefPubMed Prins, P. J. M., & Ollendick, T. H. (2003). Cognitive change and enhanced coping: missing mediational links in cognitive behavior therapy with anxiety-disordered children. Clinical Child and Family Psychology Review, 6, 87-115.CrossRefPubMed
go back to reference Rauch, S. L., Whalen, P. J., Dougherty, D., & Jenike, M. A. (1998). Neurobiologic models of obsessive-compulsive disorder. In M. A. Jenike, L. Baer, & W. E. Minichiello (Eds.), Obsessive-compulsive disorders. Practical management, third edition (pp. 222-253). St. Louis: Mosby. Rauch, S. L., Whalen, P. J., Dougherty, D., & Jenike, M. A. (1998). Neurobiologic models of obsessive-compulsive disorder. In M. A. Jenike, L. Baer, & W. E. Minichiello (Eds.), Obsessive-compulsive disorders. Practical management, third edition (pp. 222-253). St. Louis: Mosby.
go back to reference Rosen, J. B., & Schulkin, J. (1998). From normal fear to pathological anxiety. Psychological Review, 105, 325-350.CrossRefPubMed Rosen, J. B., & Schulkin, J. (1998). From normal fear to pathological anxiety. Psychological Review, 105, 325-350.CrossRefPubMed
go back to reference Scholing, A. (2002). Gedragstherapeutische en cognitieve interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 23, 313-336. Scholing, A. (2002). Gedragstherapeutische en cognitieve interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 23, 313-336.
go back to reference Sorce, J., Emde, R., & Klinnert, M. (1985). Maternal emotional signaling: Its effects on the visual cliff behavior of 1-year-olds. Developmental Psychology, 21, 195-200.CrossRef Sorce, J., Emde, R., & Klinnert, M. (1985). Maternal emotional signaling: Its effects on the visual cliff behavior of 1-year-olds. Developmental Psychology, 21, 195-200.CrossRef
go back to reference Thomas, K. M., Drevets, W. C., Dahl, R. E., Ryan, N. D., Birmaher, B., Eccard, C. H., Axelson, D., Whalen, P. J., & Casey, B. J. (2001). Amygdala response to fearful faces in anxious and depressed children. Archives of General Psychiatry, 58, 1057-1063.CrossRefPubMed Thomas, K. M., Drevets, W. C., Dahl, R. E., Ryan, N. D., Birmaher, B., Eccard, C. H., Axelson, D., Whalen, P. J., & Casey, B. J. (2001). Amygdala response to fearful faces in anxious and depressed children. Archives of General Psychiatry, 58, 1057-1063.CrossRefPubMed
go back to reference Valls-Solé, J., Rothwell, J. C., Goulart, F., Cossu, G., & Muñoz, E. (1999). Patterned ballistic movements triggered by a startle in healthy humans. Journal of Physiology, 516.3, 931-938.CrossRef Valls-Solé, J., Rothwell, J. C., Goulart, F., Cossu, G., & Muñoz, E. (1999). Patterned ballistic movements triggered by a startle in healthy humans. Journal of Physiology, 516.3, 931-938.CrossRef
go back to reference Van der Gaag, R. J. (2004). Kinder- en jeugdpsychiatrische diagnostiek en classificatie. Kind en Adolescent, 25, 184-195. Van der Gaag, R. J. (2004). Kinder- en jeugdpsychiatrische diagnostiek en classificatie. Kind en Adolescent, 25, 184-195.
go back to reference Walker, D. L., & Davis, M. (1997). Double dissociation between the involvement of the bed nucleus of the stria terminalis and the central nucleus of the amygdala in light-enhanced versus fear-potentiated startle. Journal of Neuroscience, 17, 9375-9383.PubMed Walker, D. L., & Davis, M. (1997). Double dissociation between the involvement of the bed nucleus of the stria terminalis and the central nucleus of the amygdala in light-enhanced versus fear-potentiated startle. Journal of Neuroscience, 17, 9375-9383.PubMed
Metagegevens
Titel
Automatismen van kinderlijke angst
Auteur
Prof. Dr. Frits Boer
Publicatiedatum
01-09-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2005
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060954