Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-02-2022 | Redactioneel

Beroepsreputatie

Auteur: Marc Hoijtink

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 1/2022

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Applaudisseren voor anderen kunnen sociaal werkers als de besten. Dat doen zij in hun dagelijkse werk op tal van manieren. Ze geven waardering of complimenten. Bijvoorbeeld voor het feit dat iemand zijn kind goed weet op te voeden, ondanks financiële stress. Of omdat iemand na een burn-out toch weer een opleiding of baan oppakt, ondanks de spanningen die dat oproept. Of betekenis in het leven hervindt, ondanks dat auto-ongeluk en het hersenletsel bij de partner als gevolg daarvan. Op momenten dat het leven je te grazen neemt, moet er iemand zijn die af en toe voor je klapt, zeker als een eigen netwerk dat nalaat, het tegenovergestelde doet, of simpelweg ontbreekt. Zulke basale emotionele support is een van de belangrijkste werkzame bestanddelen van hulp en ondersteuning. Die steun bieden is voor sociaal werkers volstrekt vanzelfsprekend. Ik vertel u hiermee niets nieuws. U doet dat dagelijks. Maar hoe zit het andersom? Krijgt u wel eens applaus? Nog niet zo lang geleden klapten we onze handen stuk voor verpleegkundigen. Denkt u dat burgers dat ook voor u zouden doen omdat ze uw werk zo waarderen? Margo Trappenburg en collega's laten zien dat er met de beroepsreputatie van sociaal werkers iets opvallends aan de hand is. Sociaal werkers schatten die reputatie namelijk lager in dan deze daadwerkelijk is. Voor sommigen van hen is het zelfs aanleiding de eigen beroepstitel op feestjes te verbergen. Maar daar is geen enkele reden voor, zo constateren de onderzoekers. Burgers denken positiever over sociaal werkers dan die zelf vaak vermoeden. Dat is een mooie boodschap om dit eerste nummer van 2022 mee te openen. Het sociologisch inzicht dat mensen zich een beeld van zichzelf vormen door de ogen van de ander is bijna even oud als de sociologie zelf. De ogen van de ander zijn belangrijk voor ons zelfbeeld, maar soms kun je er in je aannames over wat die ogen zien dus ook behoorlijk naast zitten. Andere keren kan die blik weer weinig betekenis voor je hebben. Zo wijst Jan Willem Bruins op het verschil tussen de steeds luider klinkende oproep tot meer politiserend sociaal werk, vaak bepleit door mensen die zelf niet werkzaam zijn in de weerbarstige praktijk, en sociaal werkers die daar zelf vaak anders over denken, in het bijzonder over sociale actie als taak van hun professie. Marie Kamphuis en Jo Boer, boegbeelden van het sociaal werk, waren daarover eerder ook al niet erg enthousiast, zo lezen we in zijn belangrijke, kritische beschouwing. Ook in de praktijk van professies geldt: de ogen van de ander doen er soms, maar niet altijd toe.
Metagegevens
Titel
Beroepsreputatie
Auteur
Marc Hoijtink
Publicatiedatum
01-02-2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 1/2022
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/s12459-022-0940-z