Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-02-2016 | Onderzoek

Best practices interprofessionele samenwerking

Auteurs: Claudy Cobben, Jerôme van Dongen, Loes van Bokhoven, Ramon Daniëls

Gepubliceerd in: TvPO | Uitgave 1/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Inleiding

Zuyd Hogeschool onderzoekt samen met Universiteit Maastricht hoe je de samenwerking kunt verbeteren in teams van meerdere disciplines die gezamenlijk zorgplannen opstellen. Het streven is interprofessioneel werken. Dat gaat verder dan een multidisciplinaire aanpak.

Methoden

Experts en zorgprofessionals droegen best practices aan. De onderzoekers selecteerden teams waarin minstens drie disciplines samenwerkten en die gezamenlijk de zorgplannen opstelden. Zeven best practices voldeden aan deze criteria. Van elk team is een contactpersoon geïnterviewd, aan de hand van een lijst met onderwerpen (kwalitatief onderzoek; n = 7).

Resultaten

De teams hebben overeenkomsten in werkwijze, succesfactoren en verbeterpunten. Wat betreft de werkwijze: alle zeven best practices zijn bottom-up tot stand gekomen; ze hebben een gezamenlijke visie; multidisciplinair overleg (MDO) is essentieel voor de samenwerking; de teams hanteren digitale zorgplannen. De succesfactoren zijn motivatie, professioneel complementair gedrag (flexibel omgaan met beroepsgrenzen en vertrouwen in elkaars capaciteiten), een duidelijke visie en missie, elkaar leren kennen, een helder generiek werkmodel, gelijkwaardigheid van de teamleden, procesbewaking, teamuitstraling, en overlegfaciliteiten. De verbeterpunten die alle teams noemen, zijn: financiering, ondersteuning, kwaliteitsverhoging van de praktische samenwerking, en computerprogramma’s up-to-date houden.

Beschouwing

Ondanks de grote verschillen tussen de teams in samenstelling, behandeldoelen en settings vertonen deze best practices sterke overeenkomsten. Nieuw op te zetten interprofessionele teams doen er goed aan om de werkwijzen van deze best practices over te nemen. Nieuwe teams kunnen hun voordeel doen met de succesfactoren en verbeterpunten van de best practices.
Literatuur
1.
go back to reference Jelphs K, Dickinson H. Working in teams. Bristol: Policy Press, 2008. Jelphs K, Dickinson H. Working in teams. Bristol: Policy Press, 2008.
2.
go back to reference Tsakitzidis G, Van Royen P. Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg. Antwerpen: Standaard Uitgeverij Professional, 2012. Tsakitzidis G, Van Royen P. Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg. Antwerpen: Standaard Uitgeverij Professional, 2012.
Metagegevens
Titel
Best practices interprofessionele samenwerking
Auteurs
Claudy Cobben
Jerôme van Dongen
Loes van Bokhoven
Ramon Daniëls
Publicatiedatum
01-02-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TvPO / Uitgave 1/2016
Print ISSN: 2666-9838
Elektronisch ISSN: 2666-9846
DOI
https://doi.org/10.1007/s12503-016-0007-5