Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2002 | Boeken

Boekbespreking

Auteur: Dr Peter L. M van der Doef

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit boek wordt de wetenschappelijke status van orthopedagogiek bediscussieerd. Besproken wordt de plaats van de orthopedagogiek binnen de sociale wetenschappen, de ontwikkeling van de orthopedagogiek in Nederland en Vlaanderen, en de verwetenschappelijking van de orthopedagogiek (hoofdstukken 1-3). Deze beschrijving van de algemene theorievorming in de orthopedagogiek wordt afgewisseld met het maken van een keuze (hoofdstuk 4). Voorgesteld wordt een algemene orthopedagogiek te beschrijven die gericht is op het verbeteren van het handelen van opvoeders in moeilijke situaties; een praktische wetenschap dus. In deze beschrijving neemt het begrip handelen een centrale plaats in en wel op drie niveaus (p. 113): het gaat om een kind dat moet leren effectief en verantwoord te handelen; het gaat om een opvoeder die in verlegenheid raakt omdat hij niet weet hoe te handelen om in een moeilijke situatie dat doel te bereiken; en er is een professionele hulpverlener die zich afvraagt hoe te handelen om een aanpak te vinden die zo’n opvoedingsimpasse doorbreekt.
Metagegevens
Titel
Boekbespreking
Auteur
Dr Peter L. M van der Doef
Publicatiedatum
01-06-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2002
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060844