Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2004 | Boekwerk

Boekwerk

Auteurs: Leon de Haas, Will van Genugten

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 3/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

U bent maatschappelijk werker. Ziet u zichzelf als leraar en trainer? Als coach van uw cliënten die nieuw gedrag willen leren? Ook nieuw ‘denkgedrag’? Onder psychiaters en psychotherapeuten is de cognitieve gedragstherapie (CGT) populair. Die richt zich op het gedrag zelf, hier en nu, en gaat uit van de zelfwerkzaamheid van de cliënt, die gezien wordt als gelijkwaardige partner. De therapeut geeft onderricht in leerprincipes, begeleidt de cliënt in het ontdekken van diens negatieve denken en in het leren van nieuw, minder ‘gestoord’ gedrag. Het wetenschappelijke uitgangspunt van de CGT is dat mensen niet alleen associatief leren - volgens Pavlov ‘respondent’ en Skinner proefondervindelijk -, maar ook cognitief. Hierbij leert de persoon door luisteren, kijken, aanraken, of ervaren van dingen en daarna verwerkt hij die informatie. Sinds de jaren zestig ontwikkelde Aaron Beck, uitgaande van dit inzicht, de cognitieve therapie, aanvankelijk alleen voor depressies.
Metagegevens
Titel
Boekwerk
Auteurs
Leon de Haas
Will van Genugten
Publicatiedatum
01-06-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 3/2004
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03070468