Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

15-01-2018 | Artikel

Cerebraal visuele stoornissen (CVI) in de kinderleeftijd: uitdagingen bij de diagnostiek

Auteurs: Henriette E. J. M. Lijnders-Kunen, Hélène J. M. Verbunt-Brattinga

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 1/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Cerebraal visuele stoornissen (cerebral visual impairment; CVI) is een verzamelnaam voor visuele stoornissen als gevolg van schade aan of een aanlegstoornis van het visuele systeem in de hersenen. Diagnostiek van CVI is complex en vraagt om een multidisciplinaire benadering met een neuropsychologische kern. De International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) dient als raamwerk voor een compleet beeld van het kind. Vanwege comorbiditeit en/of leeftijd kan het lastig zijn om visuele functies in kaart te brengen, ze te onderscheiden van andere stoornissen, de onderlinge relaties te zien en te komen tot een valide diagnose CVI. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van drie casussen.
Voetnoten
1
Cluster 1: Onderwijs of onderwijsondersteuning voor kinderen met een visuele beperking of meervoudig beperkte kinderen met een visuele beperking.
 
Literatuur
1.
go back to reference Boonstra N, Limburg H, Tijmes N, Genderen M van, et al. Changes in causes of low vision between 1988 and 2009 in a Dutch population of children. Acta Ophthalmol (Copenh). 2012;90:277–86.CrossRef Boonstra N, Limburg H, Tijmes N, Genderen M van, et al. Changes in causes of low vision between 1988 and 2009 in a Dutch population of children. Acta Ophthalmol (Copenh). 2012;90:277–86.CrossRef
2.
go back to reference Philip SS, Dutton GN. Identifying and characterizing cerebral visual impairment in children: a review. Clin Exp Optom. 2014;97:196–208.CrossRefPubMed Philip SS, Dutton GN. Identifying and characterizing cerebral visual impairment in children: a review. Clin Exp Optom. 2014;97:196–208.CrossRefPubMed
3.
go back to reference Chokron S. Approche neuropsychologigue des troubles neurovisuels chez l’enfant: cerebral visual impairment in children: a neuropsychological perspective. Rev Neuropsychol. 2015;7(1):41–9.CrossRef Chokron S. Approche neuropsychologigue des troubles neurovisuels chez l’enfant: cerebral visual impairment in children: a neuropsychological perspective. Rev Neuropsychol. 2015;7(1):41–9.CrossRef
4.
go back to reference Geldof CJA. Visual imprints of very preterm children: evidence for cerebral visual impairments in very preterm born children [dissertatie]. Amsterdam: Ridderprint BV; 2015. Geldof CJA. Visual imprints of very preterm children: evidence for cerebral visual impairments in very preterm born children [dissertatie]. Amsterdam: Ridderprint BV; 2015.
5.
go back to reference Zuidhoek S. The role of attention and executive brain functions in seeing and behavior in children with CVI. In: Hall Lueck A, Dutton GN, redactie. Vision and the brain: understanding cerebral visual impairment in children. New York: AFB press; 2015. pag. 124–44. Zuidhoek S. The role of attention and executive brain functions in seeing and behavior in children with CVI. In: Hall Lueck A, Dutton GN, redactie. Vision and the brain: understanding cerebral visual impairment in children. New York: AFB press; 2015. pag. 124–44.
6.
go back to reference Nederlands WHO-FIC Collaborating Centre. ICF-CY, Nederlandse vertaling van de International Classification of Functioning, Disability and Health Children & Youth Version. Bilthoven: Bohn Stafleu van Loghum; 2008.CrossRef Nederlands WHO-FIC Collaborating Centre. ICF-CY, Nederlandse vertaling van de International Classification of Functioning, Disability and Health Children & Youth Version. Bilthoven: Bohn Stafleu van Loghum; 2008.CrossRef
7.
go back to reference Rydberg A, Ericson B, Lennerstrand G, Jacobson L, Lindstedt E. Assessment of visual acuity in children aged 1½-6 years, with normal and subnormal vision. Strabismus. 1999;7(1):1–24.CrossRefPubMed Rydberg A, Ericson B, Lennerstrand G, Jacobson L, Lindstedt E. Assessment of visual acuity in children aged 1½-6 years, with normal and subnormal vision. Strabismus. 1999;7(1):1–24.CrossRefPubMed
8.
go back to reference Huurneman B, Boonstra FN, Cox RFA, Cillessen AHN, et al. Crowding in central vision in normally and visually impaired children aged 4 to 8 years: the influence of age and test design. Strabismus. 2012;20(2):55–62.CrossRefPubMed Huurneman B, Boonstra FN, Cox RFA, Cillessen AHN, et al. Crowding in central vision in normally and visually impaired children aged 4 to 8 years: the influence of age and test design. Strabismus. 2012;20(2):55–62.CrossRefPubMed
9.
go back to reference Visie op CVI: Theoretisch kader. Expertisegroep CVI kinderen en jongeren [intern document]. Koninklijke Visio; 2013. Visie op CVI: Theoretisch kader. Expertisegroep CVI kinderen en jongeren [intern document]. Koninklijke Visio; 2013.
10.
go back to reference Zuidhoek S, Hyvarinen L, Namita J, Hendriksen A. Assessment of functional vision: assessment of visual processing in children with CVI. In: Hall Lueck A, Dutton N, redactie. Vision and the brain: understanding cerebral visual impairment in children. New York: AFB Press; 2015. pag. 343–84. Zuidhoek S, Hyvarinen L, Namita J, Hendriksen A. Assessment of functional vision: assessment of visual processing in children with CVI. In: Hall Lueck A, Dutton N, redactie. Vision and the brain: understanding cerebral visual impairment in children. New York: AFB Press; 2015. pag. 343–84.
11.
go back to reference Dutton GN, Calvert J, Ibrahim H, Macdonald E, et al. Structural clinical history-taking for cognitive and perceptual visual dysfunction and for profound visual disabilities due tot damage to the brain in children. In: Dutton GN, Bax M, redactie. Visual impairment in children due to damage to the brain. Londen: Mac Keith Press; 2010. pag. 117–27. Dutton GN, Calvert J, Ibrahim H, Macdonald E, et al. Structural clinical history-taking for cognitive and perceptual visual dysfunction and for profound visual disabilities due tot damage to the brain in children. In: Dutton GN, Bax M, redactie. Visual impairment in children due to damage to the brain. Londen: Mac Keith Press; 2010. pag. 117–27.
12.
go back to reference Looijestijn PL. Het visueel profiel. Een onderzoek naar visuele perceptie, visuele activiteiten, participatie, probleemgedrag en opvoedingskenmerken bij kinderen en jongeren met oculaire slechtziendheid [dissertatie]. Groningen: de Stichting Kinderstudies; 2004. Looijestijn PL. Het visueel profiel. Een onderzoek naar visuele perceptie, visuele activiteiten, participatie, probleemgedrag en opvoedingskenmerken bij kinderen en jongeren met oculaire slechtziendheid [dissertatie]. Groningen: de Stichting Kinderstudies; 2004.
13.
go back to reference Kooiker M. Visual information processing in children: an eye movement approach [dissertatie]. Rotterdam: Gildeprint; 2016. Kooiker M. Visual information processing in children: an eye movement approach [dissertatie]. Rotterdam: Gildeprint; 2016.
14.
go back to reference Vancleef K, Petré Y, Janssens E, Bäumer S. et al. CVIT3-6. Screening test for cerebral visual impairment in young children [poster IOA Congress 2016]. Leuven: Brain en cognition. Leuven: University of Leuven; Center for Developmental Disorders, University Hospitals; 2016. Vancleef K, Petré Y, Janssens E, Bäumer S. et al. CVIT3-6. Screening test for cerebral visual impairment in young children [poster IOA Congress 2016]. Leuven: Brain en cognition. Leuven: University of Leuven; Center for Developmental Disorders, University Hospitals; 2016.
Metagegevens
Titel
Cerebraal visuele stoornissen (CVI) in de kinderleeftijd: uitdagingen bij de diagnostiek
Auteurs
Henriette E. J. M. Lijnders-Kunen
Hélène J. M. Verbunt-Brattinga
Publicatiedatum
15-01-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 1/2018
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-017-0173-4