Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Claimend gedrag

Auteur : Ronald Geelen

Gepubliceerd in: Dementiezorg in de praktijk, deel 1

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Overmatig beroep doen op zorgverleners, ook ‘claimend gedrag’ genoemd, vergt veel van het geduld en uithoudingsvermogen. Jij en je collega’s krijgen bij dit gedrag ook zelf een spiegel voorgehouden. Bij sommigen zal het valse snaren raken, zij gaan de persoon mijden of bijvoorbeeld snibbig reageren. De cliënt zelf ziet zich niet als ‘claimer’ maar iemand die het moeilijk heeft en waaraan wordt voorbijgegaan.
Literatuur
1.
go back to reference Allewijn, M., Löwenthal, S. & Haverlach, M. (1997). Claimen en geclaimd worden (1): het probleem. Denkbeeld, februari, 24–26. Allewijn, M., Löwenthal, S. & Haverlach, M. (1997). Claimen en geclaimd worden (1): het probleem. Denkbeeld, februari, 24–26.
2.
go back to reference Allewijn, M., Löwenthal, S. & Haverlach, M. (1997). Claimen en geclaimd worden (2): de aanpak. Denkbeeld, april, 8–10. Allewijn, M., Löwenthal, S. & Haverlach, M. (1997). Claimen en geclaimd worden (2): de aanpak. Denkbeeld, april, 8–10.
3.
go back to reference Geelen, R. (2005). Claimend gedrag: een eindeloos appel. Maandblad Activiteitensector, 3, 10–13. Geelen, R. (2005). Claimend gedrag: een eindeloos appel. Maandblad Activiteitensector, 3, 10–13.
4.
go back to reference Geelen, R. (2009). Dementie: verhalen en goede raad. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Geelen, R. (2009). Dementie: verhalen en goede raad. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
5.
go back to reference Marwijk, F. van (2008). Manipuleren kun je leren. Zaltbommel: Uitgeverij Haystack. Marwijk, F. van (2008). Manipuleren kun je leren. Zaltbommel: Uitgeverij Haystack.
6.
go back to reference Moerkens, R. (1994). Claimen. Een gevecht om de aandacht. In: M. Allewijn, F. Gilson, H. Houweling, B. Miesen & I.H.J. Warners (red.), Leidraad Psychogeriatrie A1 (pp. 51-67). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Moerkens, R. (1994). Claimen. Een gevecht om de aandacht. In: M. Allewijn, F. Gilson, H. Houweling, B. Miesen & I.H.J. Warners (red.), Leidraad Psychogeriatrie A1 (pp. 51-67). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
7.
go back to reference Peters, R. (2010). Manipulatie: de sluiproute naar de top. Kijk, 5, 52–54. Peters, R. (2010). Manipulatie: de sluiproute naar de top. Kijk, 5, 52–54.
Metagegevens
Titel
Claimend gedrag
Auteur
Ronald Geelen
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0846-0_6