Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Communicatie

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Communicatie is volgens sociaalpsychologen de eigenlijke drager van sociale gebeurtenissen en daarmee een van de kernbegrippen van de sociale psychologie en de groepsdynamica. Er zijn dan ook veel studies naar gedaan. Daarvan geeft dit hoofdstuk een overzicht. Communicatie is een rijk fenomeen, maar doordat er zoveel bij komt kijken, is het ook gevoelig voor allerlei storingen. Aandacht voor wat er tussen mensen speelt terwijl ze communiceren, betekent de blik richten op het betrekkingsniveau. Relaties kunnen complementair of symmetrisch zijn. Er kan zich ook een strijd afspelen om de relatiecontrole. Dat is niet altijd goed zichtbaar. Nog dieper verborgen zijn de gevolgen van communicatie voor het zelfbeeld van de betrokkenen. We spreken dan van relatiedefinities en zelfomschrijvingen. Dat zijn thema’s op het bestaansniveau tijdens communicatie. We geven tevens aan wat komt kijken bij open en niet-defensieve communicatie. Tot slot komen communicatiepatronen in groepen aan bod. Elk patroon heeft zijn eigen structuur, met specifieke effecten op snelheid, nauwkeurigheid, tevredenheid en leidersrol. Het hoofdstuk besluit met een genuanceerd instrument om communicatie in groepen mee te analyseren.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Bales, R.F. (1970). Interaction process analysis. Cambridge, MA: Addison-Wesley. Bales, R.F. (1970). Interaction process analysis. Cambridge, MA: Addison-Wesley.
go back to reference Gibb, J.R. (1961). Defensive communication. Journal of Communication, 11, 141–148.CrossRef Gibb, J.R. (1961). Defensive communication. Journal of Communication, 11, 141–148.CrossRef
go back to reference Heslin, R. & Dunphy, D. (1964). Three dimensions of member satisfaction in small groups. Human Relations, 17, 99–112.CrossRef Heslin, R. & Dunphy, D. (1964). Three dimensions of member satisfaction in small groups. Human Relations, 17, 99–112.CrossRef
go back to reference Leavitt, H.J. (1951). Some effects of certain communication patterns on group performance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 46, 38–50.CrossRef Leavitt, H.J. (1951). Some effects of certain communication patterns on group performance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 46, 38–50.CrossRef
go back to reference Shaw, M.E. (1971). Group dynamics. New York: McGraw-Hill. Shaw, M.E. (1971). Group dynamics. New York: McGraw-Hill.
go back to reference Watzlawick, P., Beavin, J.H. & Jackson, D.D. (1970). De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Deventer: Van Loghum Slaterus. Watzlawick, P., Beavin, J.H. & Jackson, D.D. (1970). De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
Metagegevens
Titel
Communicatie
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_7