Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Consultmodellen

Auteurs : Dr. A. A. Timmerman, P. Dielissen

Gepubliceerd in: Anamnese en gespreksvoering

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Ter ondersteuning van een patiëntgerichte benadering en een efficiënte consultvoering zijn er consultmodellen ontwikkeld. Een consultmodel beschrijft de opbouw van een consult door middel van communicatietaken, zoals het Calgary-Cambridgemodel. Het klinisch redeneren, van klachten naar diagnose, wordt ondersteund door systematisch de communicatietaken in het gesprek uit te voeren. Het is noodzakelijk in het consult zowel de ziekte, het medisch-inhoudelijk perspectief, als de zieke, het psychosociale perspectief, aandacht te geven. Het biopsychosociale model vormt daarmee de basis voor het gesprek met de patiënt. Communicatie is contextspecifiek. Medisch-inhoudelijke, patiënt- en artsfactoren samen bepalen welke communicatie in dit consult, bij deze patiënt met deze klachten het meest effectief is.
Literatuur
2.
go back to reference Stewart, M. (1991). Studies about the patient-centred approach. Huisarts en Wetenschap, 34(7), 302–305. Stewart, M. (1991). Studies about the patient-centred approach. Huisarts en Wetenschap, 34(7), 302–305.
3.
go back to reference Stewart, M., Brown, J. B., Weston, W. W., McWhinney, I. R., McWilliam, C. L., & Freeman, T. R. (1995). Patient-centered medicine. Transforming the clinical method. Sage Publications. Stewart, M., Brown, J. B., Weston, W. W., McWhinney, I. R., McWilliam, C. L., & Freeman, T. R. (1995). Patient-centered medicine. Transforming the clinical method. Sage Publications.
5.
go back to reference McWhinney, I. R. (2013). The evolution of the clinical method. In M. Stewart, J. B. Brown, W. Weston, I. R. McWhinney, C. L. McWilliam, & T. Freeman (Red.). Patient-centered medicine. Transforming the clinical method (3e druk). CRC Press. https://doi.org/10.1201/b20740. McWhinney, I. R. (2013). The evolution of the clinical method. In M. Stewart, J. B. Brown, W. Weston, I. R. McWhinney, C. L. McWilliam, & T. Freeman (Red.). Patient-centered medicine. Transforming the clinical method (3e druk). CRC Press. https://​doi.​org/​10.​1201/​b20740.
8.
go back to reference Stewart, M., Brown, J. B., Donner, A., McWhinney, I. R., Oates, J., Weston, W. W., et al. (2000). The impact of patiënt-centered care on outcomes. The Journal of Family Practice, 49(9), 796–804. Stewart, M., Brown, J. B., Donner, A., McWhinney, I. R., Oates, J., Weston, W. W., et al. (2000). The impact of patiënt-centered care on outcomes. The Journal of Family Practice, 49(9), 796–804.
9.
go back to reference Terluin, B. (1998). Wat meet de Vierdimensionale Klachtenlijst (4DKL) in vergelijking met enkele bekende klachtenlijsten? Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, 76, 435–441. Terluin, B. (1998). Wat meet de Vierdimensionale Klachtenlijst (4DKL) in vergelijking met enkele bekende klachtenlijsten? Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, 76, 435–441.
11.
go back to reference Silverman, J., Kurtz, S. M., Draper, J., & Timmerman, A. (2022). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg: een evidence-based benadering (3e herziene druk). Boom uitgevers. Silverman, J., Kurtz, S. M., Draper, J., & Timmerman, A. (2022). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg: een evidence-based benadering (3e herziene druk). Boom uitgevers.
13.
go back to reference Lambregts, J., Grotendorst, A., & Van Merwijk, C. (2012). Leren van de toekomst. Bohn Stafleu van Loghum. Lambregts, J., Grotendorst, A., & Van Merwijk, C. (2012). Leren van de toekomst. Bohn Stafleu van Loghum.
15.
go back to reference Van Thiel, J., Kraan, H., & Van der Vleuten, C. (1991). Reliability and feasibility of measuring medical interviewing skills: The revised Maastricht History-taking and Advice Checklist. Medical Education, 25, 224–229.CrossRef Van Thiel, J., Kraan, H., & Van der Vleuten, C. (1991). Reliability and feasibility of measuring medical interviewing skills: The revised Maastricht History-taking and Advice Checklist. Medical Education, 25, 224–229.CrossRef
16.
go back to reference Essers, G. (2020). Maas 2.0 Handleiding 2020. Richtlijn voor het onderwijs & toetsen van arts-patiëntcommunicatie en medisch handelen van huisartsen (in opleiding). Huisartsopleiding Nederland. Essers, G. (2020). Maas 2.0 Handleiding 2020. Richtlijn voor het onderwijs & toetsen van arts-patiëntcommunicatie en medisch handelen van huisartsen (in opleiding). Huisartsopleiding Nederland.
17.
go back to reference Rietmeijer, C., Timmerman, A., & Essers, G. (2016). Contextspecifieke doelgerichte communicatie (2.2). In P. W. Dielissen, E. J. Van der Jagt, & A. Timmerman (Red.). Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk. Prelum/NHG. Rietmeijer, C., Timmerman, A., & Essers, G. (2016). Contextspecifieke doelgerichte communicatie (2.2). In P. W. Dielissen, E. J. Van der Jagt, & A. Timmerman (Red.). Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk. Prelum/NHG.
18.
go back to reference Rietmeijer, C., Timmerman, A., & Essers, G. (2016). Bewust communiceren in het consult (2.3). In P. W. Dielissen, E. J. Van der Jagt, & A. Timmerman (Red.). Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk. Prelum/NHG. Rietmeijer, C., Timmerman, A., & Essers, G. (2016). Bewust communiceren in het consult (2.3). In P. W. Dielissen, E. J. Van der Jagt, & A. Timmerman (Red.). Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk. Prelum/NHG.
Metagegevens
Titel
Consultmodellen
Auteurs
Dr. A. A. Timmerman
P. Dielissen
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3000-3_6