Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. De emotionele patiënt

Auteurs : Marga Hop, Irene Muller-Schoof

Gepubliceerd in: Sociale vaardigheden op de OK

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het hoofdstuk ‘De emotionele patiënt’ richt zich op de emotionele beleving van patiënten binnen een operatiekamercomplex. Emoties spelen een cruciale rol in het welzijn van patiënten en het is voor zorgmedewerkers essentieel om deze emoties te begrijpen en er adequaat op te reageren. Dit hoofdstuk bespreekt algemene aspecten van emoties en richt zich specifiek op emoties zoals angst, boosheid, verdriet en blijdschap, die vaak voorkomen bij patiënten op de operatiekamer. Een zorgprofessional kan regelmatig geconfronteerd worden met de emotionele reacties van patiënten, wat uitdagend kan zijn bij het bieden van een gepaste respons. Het hoofdstuk biedt voorbeelden van geschikte reacties op deze emoties, waardoor patiënten op een empathische en ondersteunende wijze worden bijgestaan tijdens hun verblijf in de operatiekamer.
Literatuur
go back to reference Koloroutis, M., & Trout, M. (2012). See me as a person; creating therapeutic relationships with patients and their families. Creative Health Care Management. Koloroutis, M., & Trout, M. (2012). See me as a person; creating therapeutic relationships with patients and their families. Creative Health Care Management.
go back to reference Ofman, D. D. (2006). Bezieling en kwaliteit in organisaties. Servire. Ofman, D. D. (2006). Bezieling en kwaliteit in organisaties. Servire.
go back to reference Ten Have, E. C. M. (2006). Communicatieve vaardigheden voor verpleegkundigen. Elsevier Gezondheidzorg. Ten Have, E. C. M. (2006). Communicatieve vaardigheden voor verpleegkundigen. Elsevier Gezondheidzorg.
go back to reference Van Staveren, R. (2023). Patiëntgericht communiceren; gids voor de medische praktijk (herziening), uitgeverij Boom. Van Staveren, R. (2023). Patiëntgericht communiceren; gids voor de medische praktijk (herziening), uitgeverij Boom.
Metagegevens
Titel
De emotionele patiënt
Auteurs
Marga Hop
Irene Muller-Schoof
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3071-3_11