Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-04-2008 | Voor de praktijk

De praktijkschool, een grootleverancier van Wajongers

Auteur: Drs. M. H. Smits

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 4/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Eén van de grote groepen die het sterk toenemende aantal Wajong-gerechtigden verklaren, is de groep moeilijk lerende jongeren die van het Praktijkonderwijs (PrO) komt. De vraag of deze ontwikkeling wenselijk en/of noodzakelijk is, staat in dit artikel centraal. Om deze te kunnen beantwoorden wordt hieronder eerst inzicht gegeven in aantallen en percentages om een beeld te schetsen van de aard en omvang van de situatie. Daarna wordt aan de hand van literatuur beschreven wat een PrO-leerling eigenlijk is en wat we verstaan onder moeilijk lerend, zwakbegaafdheid, (licht) verstandelijke handicap en laag IQ. Vervolgens wordt ingezoomd op de arbeidsmogelijkheden van deze groep cliënten en beargumenteerd waarom zij waarschijnlijk meer potentie hebben om deel te nemen aan (reguliere) arbeid dan momenteel wordt benut.
Literatuur
1.
go back to reference Berendsen E. De uitdijende wereld van Wajong. Sociaal Bestek 2008; 1: 4–7. Berendsen E. De uitdijende wereld van Wajong. Sociaal Bestek 2008; 1: 4–7.
2.
go back to reference Berendsen E, Stoutjesdijk M. Kenniscahier 07-01 UWV, De groei van de Wajonginstroom. Een onderzoeksrapport in het kader van het dossieronderzoek Wajong 2007, 1 oktober 2007. Berendsen E, Stoutjesdijk M. Kenniscahier 07-01 UWV, De groei van de Wajonginstroom. Een onderzoeksrapport in het kader van het dossieronderzoek Wajong 2007, 1 oktober 2007.
3.
go back to reference SER. Advies Meedoen zonder beperkingen. Meer participatiemogelijkheden voor jonggehandicapten. Den Haag: SER, 24 augustus 2007. SER. Advies Meedoen zonder beperkingen. Meer participatiemogelijkheden voor jonggehandicapten. Den Haag: SER, 24 augustus 2007.
4.
go back to reference Suijker FW. Centraal PlanBureau document: Verdubbeling van de instroom in de Wajong: oorzaken en beleidsopties. Den Haag: CPB, december 2007. Suijker FW. Centraal PlanBureau document: Verdubbeling van de instroom in de Wajong: oorzaken en beleidsopties. Den Haag: CPB, december 2007.
5.
go back to reference Egberts F. Toelichting bij uitbreiding CAS, 25 september 2007. Egberts F. Toelichting bij uitbreiding CAS, 25 september 2007.
6.
go back to reference Jonker J, Vries, AD de. Arbeid en Belastbaarheid, katern Verstandelijk Handicap, Houten: Bohn Stafleu van Loghum, oktober 2002. Jonker J, Vries, AD de. Arbeid en Belastbaarheid, katern Verstandelijk Handicap, Houten: Bohn Stafleu van Loghum, oktober 2002.
7.
go back to reference Cardol M, Speet M, Rijken M. Anders of toch niet? Deelname aan de samenleving van mensen met een lichte of matige verstandelijke beperking, Utrecht: NIVEL, juni 2007. Cardol M, Speet M, Rijken M. Anders of toch niet? Deelname aan de samenleving van mensen met een lichte of matige verstandelijke beperking, Utrecht: NIVEL, juni 2007.
8.
go back to reference Koopmans P, Derriks M, Voncken E. Een verkennende studie naar de onderwijsloopbanen van jongeren met een beschikking PRO en de invloeden daarop. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut PRO-loopbanen, 2007. Koopmans P, Derriks M, Voncken E. Een verkennende studie naar de onderwijsloopbanen van jongeren met een beschikking PRO en de invloeden daarop. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut PRO-loopbanen, 2007.
9.
go back to reference Stavenuiter M, Lammerts R. Verweij-Jonker Instituut in opdracht van het ministerie van SZW. Jonggehandicapten aan de slag, knelpunten en good practices bij de overgang school-werk van Wajonggerechtigden. Utrecht: Verweij-Jonker Instituut, januari 2005. Stavenuiter M, Lammerts R. Verweij-Jonker Instituut in opdracht van het ministerie van SZW. Jonggehandicapten aan de slag, knelpunten en good practices bij de overgang school-werk van Wajonggerechtigden. Utrecht: Verweij-Jonker Instituut, januari 2005.
10.
go back to reference Wolf A de, Vreugdenhil-Tolsma B. Praktijkonderwijs: gegarandeerd werk? Een onderzoek naar de arbeidsintegratie van leerlingen praktijkonderwijs. Tilburg: IVA (instituut voor sociaal-wetenschappelijk beleidsonderzoek en advies), november 2002. Wolf A de, Vreugdenhil-Tolsma B. Praktijkonderwijs: gegarandeerd werk? Een onderzoek naar de arbeidsintegratie van leerlingen praktijkonderwijs. Tilburg: IVA (instituut voor sociaal-wetenschappelijk beleidsonderzoek en advies), november 2002.
11.
go back to reference Kools Q, Mariën H. Uitstroom Praktijkonderwijs schooljaar 2005–2006. Tilburg: IVA, maart 2007. Kools Q, Mariën H. Uitstroom Praktijkonderwijs schooljaar 2005–2006. Tilburg: IVA, maart 2007.
12.
go back to reference IWI. Wajong en werk, onderzoek naar de arbeidsparticipatie van jonggehandicapten. IWI, 4 augustus 2007. IWI. Wajong en werk, onderzoek naar de arbeidsparticipatie van jonggehandicapten. IWI, 4 augustus 2007.
13.
go back to reference Zeef EJ. Jobcoaching op het schoolplein. Een effectieve oplossing voor het terugdringen van de Wajonginstroom. 30 oktober 2007. Zeef EJ. Jobcoaching op het schoolplein. Een effectieve oplossing voor het terugdringen van de Wajonginstroom. 30 oktober 2007.
14.
go back to reference Hoornstra IL. Verstandelijk gehandicapt ook vroeggehandicapt? Scriptie vervaardigd in het kader van de opleiding Sociale geneeskunde, tak Verzekeringsgeneeskunde, januari 1993. Hoornstra IL. Verstandelijk gehandicapt ook vroeggehandicapt? Scriptie vervaardigd in het kader van de opleiding Sociale geneeskunde, tak Verzekeringsgeneeskunde, januari 1993.
Metagegevens
Titel
De praktijkschool, een grootleverancier van Wajongers
Auteur
Drs. M. H. Smits
Publicatiedatum
01-04-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 4/2008
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03077970