Psychologische processen spelen een belangrijke rol in de zorg. Zonder dat je dat doorhebt, beïnvloeden je gedachten en gevoelens namelijk je houding naar anderen toe, en daarmee hoe anderen zich voelen en wat ze denken. Daar is niets mis mee: het hoort nu eenmaal bij het menselijk contact. Maar omdat je in de zorg te maken hebt met kwetsbare mensen, is het van groot belang dat deze psychologische processen wel goed verlopen. Je wilt als professional een patiënt niet in negatieve zin beïnvloeden. In deze reeks gaan we daarom in op een aantal psychologische valkuilen die de houding van de zorgprofessional ten aanzien van anderen – patiënten en collega’s – op een onwenselijke manier kunnen beïnvloeden. Heb je weet van deze valkuilen, dan wordt het makkelijker om ze te voorkomen, en, als je er dan toch in bent getrapt, de gevolgen ervan te repareren. In het derde artikel van deze reeks gaan we in op de rol die het positieve zelfbeeld van de zorgprofessional speelt in zijn of haar werk. Praktisch elk psychisch gezond mens heeft zo’n positief zelfbeeld. Alhoewel het een gezond teken is, brengt een rooskleurig zelfbeeld ook risico’s met zich mee. Belangrijk dus om daar alert op te zijn!