Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-01-2001 | Onderzoek

De telefoon: wat gaat er fout?

Analyse van praktijkorganisatie leidt tot andere aanpak

Auteurs: R A de Groot, J de Haan, drs. H E P Bosveld, prof. dr. B Meyboom-de Jong

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 1/2001

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De drie artsen in een groepspraktijk voelen zich overspoeld door de telefoon. Elke dag van 13.00 tot 14.00 uur kunnen patiënten de arts telefonisch consulteren, het telefonisch spreekuur. De artsen nemen de telefoon zelf aan. Het aantal telefoontjes lijkt te groot, waardoor de telefoonlijnen blokkeren en de artsen zich overbelast voelen. Analyse van het gebruik van de telefoon laat zien dat 48% van de telefoontjes voor niets is of gedelegeerd kan worden. Tevens is tijdens het telefonisch spreekuur het reguliere telefoonnummer gemiddeld 165 keer in gesprek op 22 inkomende telefoontjes. Een ‘telefonisch terugbelspreekuur’, waarbij de arts op een tevoren afgesproken tijdstip de patiënt terugbelt, lijkt een goede oplossing.
Literatuur
go back to reference Solberg LI, Mayer TR, Seifert MH, et al. Office telephone calls in family practice. J Fam Pract 1984;18:609-16.PubMed Solberg LI, Mayer TR, Seifert MH, et al. Office telephone calls in family practice. J Fam Pract 1984;18:609-16.PubMed
go back to reference Sietsma E. De telefoon in de huisartspraktijk. De rol van de telefoon in een huisartspraktijk. Opvattingen van patiënten en huisartsen. Lelystad: Meditekst, 1987. Sietsma E. De telefoon in de huisartspraktijk. De rol van de telefoon in een huisartspraktijk. Opvattingen van patiënten en huisartsen. Lelystad: Meditekst, 1987.
go back to reference De Haan J. De doktersassistente. Delegeren van taken in een huisartspraktijk. Lelystad: Meditekst, 1986. De Haan J. De doktersassistente. Delegeren van taken in een huisartspraktijk. Lelystad: Meditekst, 1986.
go back to reference Starreveld JG. Het telefonisch spreekuur van de huisarts. Huisarts Wet 1983;26:448-51, 466. Starreveld JG. Het telefonisch spreekuur van de huisarts. Huisarts Wet 1983;26:448-51, 466.
go back to reference Starreveld JG. De dokter belt u terug. Een telefonisch afspraakspreekuur. Huisarts Wet 1987;30: 220-1. Starreveld JG. De dokter belt u terug. Een telefonisch afspraakspreekuur. Huisarts Wet 1987;30: 220-1.
Metagegevens
Titel
De telefoon: wat gaat er fout?
Analyse van praktijkorganisatie leidt tot andere aanpak
Auteurs
R A de Groot
J de Haan
drs. H E P Bosveld
prof. dr. B Meyboom-de Jong
Publicatiedatum
01-01-2001
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 1/2001
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082725