Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

08-03-2019 | Uit de praktijk

‘De vragen zijn netjes en deftig opgeschreven, sommigen begrijpen dat niet’

Over de begrijpelijkheid van de SDQ-vragenlijst voor laagopgeleide jongeren

Auteurs: M. van Leeuwen, C. van Vulpen

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 2/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Pharos kreeg signalen van professionals in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) dat laaggeletterde jongeren moeite hebben met het begrijpen van (delen van) vragenlijsten van de JGZ. De Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) is een voorbeeld van zo’n vragenlijst. Deze lijst wordt in de JGZ veel gebruikt voor de signalering van psychosociale problemen. In dit pilotonderzoek is gekeken naar de begrijpelijkheid van de SDQ-vragenlijst voor jongeren die op het voorbereidende middelbaar beroepsonderwijs basis/kader of de Praktijkschool zitten. De 24 geïnterviewde jongeren (leeftijd 15 tot 16 jaar) bleken moeite te hebben met een aantal moeilijke woorden en delen van de vragen van de SDQ. Desondanks blijken zij de vragen als geheel wel te begrijpen. Uitgebreider onderzoek is nodig om te kijken of aanpassing van het taalgebruik van de SDQ-vragenlijst voor laaggeletterde jongeren wenselijk is.
Literatuur
1.
go back to reference Goodman R. The strengths and difficulties questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry. 1997;38(5):581–6.CrossRefPubMed Goodman R. The strengths and difficulties questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry. 1997;38(5):581–6.CrossRefPubMed
3.
go back to reference Borg AM, Salmelin R, Kaukonen P, Joukamaa M, Tamminen T. Feasibility of the SDQ in assessing children’s mental health in primary care: Finnish parents’, teachers’ and public health nurses’ experiences with the SQD. J Child Adolesc Ment Health. 2014;26(3):229–38.CrossRefPubMed Borg AM, Salmelin R, Kaukonen P, Joukamaa M, Tamminen T. Feasibility of the SDQ in assessing children’s mental health in primary care: Finnish parents’, teachers’ and public health nurses’ experiences with the SQD. J Child Adolesc Ment Health. 2014;26(3):229–38.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
‘De vragen zijn netjes en deftig opgeschreven, sommigen begrijpen dat niet’
Over de begrijpelijkheid van de SDQ-vragenlijst voor laagopgeleide jongeren
Auteurs
M. van Leeuwen
C. van Vulpen
Publicatiedatum
08-03-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 2/2019
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-019-00169-4