'Dat digitale hulpverlening een aanwinst is, is geen vraag meer. Het is er en het heeft zich de afgelopen tien jaar bewezen. Cliënten in het maatschappelijk werk, de jeugdzorg en de ggz hebben door alle digitale middelen meer regie over hun gegevens en wie daarbij kan, maar ook over op welke plaats en tijd ze een hulpverlener willen spreken. Dat werkt veel prettiger. Zo kunnen mensen aan een probleem werken op een moment dat hun uitkomt, en hoeven ze er niet voor te reizen. Daardoor ontvangen mensen de juiste hulp op het moment dat het hen uitkomt, en ze ervoor openstaan. Dat zorgt ervoor dat de slagingskans ook groter is. In je eigen huis ben je comfortabel, op je gemak. Dan begin je ook met een andere gedachte aan het gesprek. Het online traject maakt het ook mogelijk om vaker te reflecteren op tussentijdse ontwikkelingen. Alles wat wordt gezegd, wordt vastgelegd en kan worden teruggeluisterd. Video's van beeldbellen zijn terug te kijken. Zo kan je ook alle informatie nog eens tot je nemen. De cliënt kan beter aangeven waar hij aan toe is, en zo zelf het tempo bepalen. Daar kan de hulpverlener weer beter op inspringen. Het grootste voordeel is dus vooral de effectiviteit ervan. Natuurlijk zijn er cliënten die er minder bij gebaat zijn, die moet je vooral in een groep bijeenzetten. Het blijft immers maatwerk. Maar iedereen moet de mogelijkheid krijgen om ook online zorg te krijgen, want die vorm van zorg heeft zich bewezen.'