Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2013 | TOEPASSING IN DE PRAKTIJK

Een puzzel die pijn heet

Het beoordelen van pijn bij kinderen met een ernstige verstandelijke beperking

Auteur: dr. Katinka van Hastenberg-van Dongen

Gepubliceerd in: Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice | Uitgave 1/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Pijn kun je niet zien. Wat je wel kunt zien, is hoe iemand op een pijnprikkel reageert. Kinderenmet een ernstige verstandelijke beperking hebben soms subtiele signalen om pijn te uiten. Ze vormen een bijzondere, heterogene groep kinderen mede gezien hun idiosyncratische manier van communiceren en vaak meervoudige beperkingen. Het is niet altijd gemakkelijk om een verandering in gedrag te observeren, terwijl deze kinderen bij het diagnosticeren van pijn juist afhankelijk zijn van anderen.
Literatuur
1.
go back to reference Stinson JN, Kavanagh T, Yamada J, Gill N, Stevens B. Systematic review of the psychometric properties, interpretability and feasibility of self-report pain intensity measures for use in clinical trials in children and adolescents. Pain 2006; 125:143-157.PubMedCrossRef Stinson JN, Kavanagh T, Yamada J, Gill N, Stevens B. Systematic review of the psychometric properties, interpretability and feasibility of self-report pain intensity measures for use in clinical trials in children and adolescents. Pain 2006; 125:143-157.PubMedCrossRef
2.
go back to reference von Bayer CL, Spagrud LJ. Systematic review of observational (behavioral) measures of pain for children and adolescents aged 3 to 18 years. Pain 2007; 127:140-150.CrossRef von Bayer CL, Spagrud LJ. Systematic review of observational (behavioral) measures of pain for children and adolescents aged 3 to 18 years. Pain 2007; 127:140-150.CrossRef
3.
go back to reference Breau LM, McGrath PJ, Camfield CS, Finley GA. Psychometric properties of the non-communicating children’s pain checklist-revised. Pain 2002; 99:349-357.PubMedCrossRef Breau LM, McGrath PJ, Camfield CS, Finley GA. Psychometric properties of the non-communicating children’s pain checklist-revised. Pain 2002; 99:349-357.PubMedCrossRef
4.
go back to reference Breau LM, Finley GA, McGrath PJ, Camfield CS. Validation of the non-communicating children’s pain checklist-postoperative version. Anesthesiology 2002; 96:528-535.PubMedCrossRef Breau LM, Finley GA, McGrath PJ, Camfield CS. Validation of the non-communicating children’s pain checklist-postoperative version. Anesthesiology 2002; 96:528-535.PubMedCrossRef
5.
go back to reference Lotan M, Moe-Nilssen R, Ljunggren AE, Strand LI. Meausurement properties of the Non-Communicating Adult Pain Checklist (NCAPC): a pain scale for adults with Intellectual and Developmental Disabilities, scored in a clinical setting. Res Dev Disabil 2010; 31:367-375.PubMedCrossRef Lotan M, Moe-Nilssen R, Ljunggren AE, Strand LI. Meausurement properties of the Non-Communicating Adult Pain Checklist (NCAPC): a pain scale for adults with Intellectual and Developmental Disabilities, scored in a clinical setting. Res Dev Disabil 2010; 31:367-375.PubMedCrossRef
6.
go back to reference Solodiuk JC, Scott-Sutherland J, Meyers M, Myette B, Shusterman C, Karian VE, et al. Validation of the Individualize Numeric Rating Scale (INRS): a pain assessment tool for nonverbal children with intellectual disability. Pain 2010; 150:231-236.PubMedCrossRef Solodiuk JC, Scott-Sutherland J, Meyers M, Myette B, Shusterman C, Karian VE, et al. Validation of the Individualize Numeric Rating Scale (INRS): a pain assessment tool for nonverbal children with intellectual disability. Pain 2010; 150:231-236.PubMedCrossRef
7.
go back to reference van Hastenberg-van Dongen KAJ. Translating pain: assessing expressive pain behaviour of children with severe to profound intellectual disabilities. PhD thesis. Universiteit Maastricht;2004. van Hastenberg-van Dongen KAJ. Translating pain: assessing expressive pain behaviour of children with severe to profound intellectual disabilities. PhD thesis. Universiteit Maastricht;2004.
8.
go back to reference Zwakhalen SMG, van Dongen KAJ, Hamers JPH, Huijer Abu-Saad H. Pain assessment in cognitively impaired individuals: non-verbal indicators nurses use. J Adv Nurs 2004; 45:326-345.CrossRef Zwakhalen SMG, van Dongen KAJ, Hamers JPH, Huijer Abu-Saad H. Pain assessment in cognitively impaired individuals: non-verbal indicators nurses use. J Adv Nurs 2004; 45:326-345.CrossRef
9.
go back to reference Terstegen CM, Koot H, de Boer J, Tibboel D. Measuring pain in children with cognitive impairment: pain response to surgical procedures. Pain 2003; 103:187-198.PubMedCrossRef Terstegen CM, Koot H, de Boer J, Tibboel D. Measuring pain in children with cognitive impairment: pain response to surgical procedures. Pain 2003; 103:187-198.PubMedCrossRef
10.
go back to reference Duivenvoorden HJ, Tibboel D, Koot HM, van Dijk M, Peters JWB. Pain assessment in profound cognitive impaired children using the Checklist Pain Behavior; is item reduction valid? Pain 2006; 126:147-154.PubMedCrossRef Duivenvoorden HJ, Tibboel D, Koot HM, van Dijk M, Peters JWB. Pain assessment in profound cognitive impaired children using the Checklist Pain Behavior; is item reduction valid? Pain 2006; 126:147-154.PubMedCrossRef
11.
go back to reference van der Putten A, Vlaskamp C. Pain assessment in people with profound intellectual and multiple disabilities; a pilot study into the use of the Pain Behaviour Checklist in everydaypractice. Res Dev Disabil 2011; 32:1677-1684.PubMedCrossRef van der Putten A, Vlaskamp C. Pain assessment in people with profound intellectual and multiple disabilities; a pilot study into the use of the Pain Behaviour Checklist in everydaypractice. Res Dev Disabil 2011; 32:1677-1684.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Een puzzel die pijn heet
Het beoordelen van pijn bij kinderen met een ernstige verstandelijke beperking
Auteur
dr. Katinka van Hastenberg-van Dongen
Publicatiedatum
01-03-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice / Uitgave 1/2013
Print ISSN: 1572-2082
Elektronisch ISSN: 1876-8806
DOI
https://doi.org/10.1007/s12468-013-0003-5