Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Experiëntiële strategieën

Auteurs : Jeffrey E. Young, Janet S. Klosko, Marjorie E. Weishaar

Gepubliceerd in: Schemagerichte therapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Experiëntiële technieken hebben twee doelen: (1) emoties oproepen die verband houden met oude onaangepaste schema’s en (2) ‘reparenting’ van de patiënt teneinde die emoties te helen en gedeeltelijk tegemoet te komen aan de onvervulde behoeften van de patiënt uit de kindertijd. Bij velen van onze patiënten lijken experiëntiële technieken een zeer diepgaande verandering teweeg te brengen. Via experiëntiële oefeningen kunnen patiënten de overstap maken van verstandelijk weten dat hun schema’s onjuist zijn naar er emotioneel in geloven. Terwijl cognitieve en gedragstechnieken hun kracht ontlenen aan een opeenhoping van kleine veranderingen die door herhaling worden bereikt, zijn experiëntiële technieken veel dramatischer. Zij ontlenen hun kracht aan enkele zeer overtuigende, corrigerende emotionele ervaringen. Experiëntiële technieken slaan munt uit het menselijk vermogen om informatie effectiever te verwerken als daar affect bij zit.

Metagegevens
Titel
Experiëntiële strategieën
Auteurs
Jeffrey E. Young
Janet S. Klosko
Marjorie E. Weishaar
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7121-1_4