Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-05-2006 | Journaal

Geneesmiddelenreclame

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 5/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

De ophef begin maart naar aanleiding van het boek van Joop Bouma (zie pagina 285) laat zien dat de verhouding tussen dokters en geneesmiddelenfabrikanten soms perfide trekjes heeft. Per definitie vertelt reclame niet de hele waarheid, zo ook geneesmiddelenreclame niet. Maar hoe waar of onwaar zijn de folders van de farmaceutische industrie? Cardarelli et al. vroegen artsen in vijf poliklinieken om materiaal te verzamelen dat artsenbezoekers hen overhandigden. Ze vroegen alle onderzoeken op die in dat materiaal genoemd werden, en beoordeelden die zoals je dat ook bij systematische reviews doet. Vijftien van de twintig onderzoeken waarop de fraaie folders gebaseerd waren, bleken methodologisch wel valide. Zestien waren er door de farmaceutische industrie gesponsord, één onderzoek was zeker niet door de industrie betaald en bij drie onderzoeken was het onduidelijk. Twaalf onderzoeken en de daarop gebaseerde brochures vermeldden relevante patiëntgebonden uitkomsten, de andere acht meldden alleen ziektespecifieke uitkomstmaten (bloeddrukdaling). In acht van de twintig brochures en onderzoeken werd het gepromote middel vergeleken met een ander effectief middel. Slechts één onderzoek presenteerde de uitkomsten als een absoluut risicoverschil. In drie brochures stond wezenlijk iets anders dan in de onderzoeken waarop die brochures gebaseerd waren. …
Literatuur
go back to reference Cardarelli R. A cross-sectional evidence-based review of pharmaceutical promotional marketing brochures and their underlying studies: Is what they tell us important and true. BMC Family Practice 2006;7:13. doi:10.1186/1471-2296-7-13.CrossRef Cardarelli R. A cross-sectional evidence-based review of pharmaceutical promotional marketing brochures and their underlying studies: Is what they tell us important and true. BMC Family Practice 2006;7:13. doi:10.1186/1471-2296-7-13.CrossRef
Metagegevens
Titel
Geneesmiddelenreclame
Publicatiedatum
01-05-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 5/2006
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03084734