Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Gespreksvoering algemeen

Auteur : Marjolein Streur-Kranenburg

Gepubliceerd in: Leefstijlgeneeskunde in de praktijk

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Om leefstijlveranderingen bij de patiënt te bewerkstelligen is een coachende manier van gespreksvoering nodig. De zorgprofessional versterkt en stimuleert de patiënt om actief met de eigen gezondheid bezig te gaan. Dit vraagt om een wisseling van de aanpak als expert naar een aanpak als coach. De relatie tussen de zorgprofessional en de patiënt is gelijkwaardig: de zorgprofessional is de expert op het gebied van de gezondheid en de nieuwste inzichten op dat gebied, terwijl de patiënt expert is over zijn eigen leven, over wat werkt, wat motiveert, welke obstakels er zijn, welke sterke eigenschappen behulpzaam zijn bij veranderingen en wat hij wil bereiken. Om gezamenlijk tot de beste behandeling voor die individuele patiënt te komen, staat de coachende zorgprofessional naast de patiënt. Vanuit deze basishouding kan de zorgprofessional de patiënt begeleiden naar gedragsverandering, terwijl de patiënt de regie houdt.
Literatuur
go back to reference Berg, I. K., & Szabó, P. (2013). Oplossingsgericht coachen. Thema. Berg, I. K., & Szabó, P. (2013). Oplossingsgericht coachen. Thema.
go back to reference CBO (2014). Zorgmodule Zelfmanagement 1.0. Het ondersteunen van eigen regie bij mensen met één of meerdere chronische ziekten. CBO (2014). Zorgmodule Zelfmanagement 1.0. Het ondersteunen van eigen regie bij mensen met één of meerdere chronische ziekten.
go back to reference Dijkstra, P., & Rondeel, E. (2019). Evidence-based coachen. Uitgeverij Educatief. Dijkstra, P., & Rondeel, E. (2019). Evidence-based coachen. Uitgeverij Educatief.
go back to reference Furman, B., & Ahola, T. (1992). Solution talk: Hosting therapeutic conversation. Norton. Furman, B., & Ahola, T. (1992). Solution talk: Hosting therapeutic conversation. Norton.
go back to reference Gronke, H., & Häußner, J. (2006). Socratic coaching in business and management consulting practice – Practical –hilosophy, 2006 – practical-philosophy.org.uk. Gronke, H., & Häußner, J. (2006). Socratic coaching in business and management consulting practice – Practical –hilosophy, 2006 – practical-philosophy.org.uk.
go back to reference Karpman, S. (1968). Fairy tales and script drama analysis. Transactional Analysis Bulletin, 7, 39–43. Karpman, S. (1968). Fairy tales and script drama analysis. Transactional Analysis Bulletin, 7, 39–43.
go back to reference Lawn, S., Battersby, M., Lindner, H., Mathews, R., Morris, S., & Wells, L. (2009). What skills do primary health care professionals need to provide effective self-management support? Seeking consumer perspectives. Australian Journal of Primary Health, 15(1), 37–44.CrossRef Lawn, S., Battersby, M., Lindner, H., Mathews, R., Morris, S., & Wells, L. (2009). What skills do primary health care professionals need to provide effective self-management support? Seeking consumer perspectives. Australian Journal of Primary Health, 15(1), 37–44.CrossRef
go back to reference Miller, W. R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen veranderen (3e druk). Ekklesia. Miller, W. R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen veranderen (3e druk). Ekklesia.
go back to reference Passmore, J. (2011). Motivational interviewing – A model for coaching psychology practice. The Coaching Psychologist, 7(1), 35–39. Passmore, J. (2011). Motivational interviewing – A model for coaching psychology practice. The Coaching Psychologist, 7(1), 35–39.
go back to reference Rogier, A. (2017). Handboek coachen bij stress en burn-out. Uitgeverij Boom. Rogier, A. (2017). Handboek coachen bij stress en burn-out. Uitgeverij Boom.
go back to reference Van der Pol, I. G. M. (2013). Coachen als professie, fundamenten voor begeleiding naar heelheid. Uitgeverij Boom/Nelissen. Van der Pol, I. G. M. (2013). Coachen als professie, fundamenten voor begeleiding naar heelheid. Uitgeverij Boom/Nelissen.
go back to reference Van Staveren, R. (2009). Gespreksvaardigheden voor de huisarts bij psychosociale problematiek. Huisarts Wet, 11, 533–535.CrossRef Van Staveren, R. (2009). Gespreksvaardigheden voor de huisarts bij psychosociale problematiek. Huisarts Wet, 11, 533–535.CrossRef
go back to reference Veraart-Maas, H. (2009). Socratisch coachen. Uitgeverij Boom. Veraart-Maas, H. (2009). Socratisch coachen. Uitgeverij Boom.
go back to reference Whitmore, J. (2018). Succesvol coachen. Uitgeverij Boom. Whitmore, J. (2018). Succesvol coachen. Uitgeverij Boom.
Metagegevens
Titel
Gespreksvoering algemeen
Auteur
Marjolein Streur-Kranenburg
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2863-5_13