Het doel van dit onderzoek was om het effect te onderzoeken van de Family Check-Up (FCU); een gezinsgerichte interventie die wordt aangeboden aan het begin van de basisschool, en die betrekking heeft op het aanwenden van proactieve opvoedvaardigheden door ouders en op de rol die ouderlijke zelfeffectiviteit (OZE) daarbij speelt. We voorspelden directe en gemedieerde effecten van de FCU op veranderingen in proactief opvoeden. De deelnemers waren de primaire verzorgers van 321 kleuters die aselect werden ingedeeld in een groep die de FCU kreeg of een controlegroep die gewoon naar school ging (n = 164, ingedeeld in de interventie). De resultaten lieten zien dat de FCU, gestart tijdens het kleuterjaar, leidde tot een directe verbetering van de proactieve opvoedvaardigheden, een verbetering die werd gemedieerd door OZE. Deze resultaten illustreren dat het aanbieden van de FCU aan het begin van de basisschool een werkzame interventie is voor het bevorderen van proactieve opvoedvaardigheden en OZE, en deze resultaten onderstrepen de rol van OZE, als zijnde een belangrijk pad naar beter proactief opvoeden.