Sinds de ontwikkeling van de schoolSlag-werkwijze in 2002 en de landelijke ‘vertaling’ naar de Gezonde School neemt de aandacht voor planmatig schoolgezondheidsbeleid bij GGD’en in Nederland toe. Mede om deze ontwikkeling beter te stroomlijnen heeft het RIVM Centrum Gezond Leven (CGL) samen met partners de mate waarin GGD’en in Nederland scholen ondersteunen bij het vormgeven van structureel schoolgezondheidsbeleid in kaart gebracht. Dit onderzoek beschrijft welke activiteiten GGD’en in 2008 uitvoerden ter ondersteuning van scholen bij het vormgeven van schoolgezondheidsbeleid en welke belemmerende en bevorderende factoren ze binnen dit proces ondervonden. In totaal hebben medewerkers gezondheidsbevordering van 26 van de 30 in 2008 bestaande GGD’en een vragenlijst ingevuld en zijn bij zes van de 26 GGD’en verdiepende interviews afgenomen. De meerderheid van de GGD’en blijkt activiteiten uit te voeren die bijdragen aan structureel schoolgezondheidsbeleid. De ervaringen van de GGD’en zijn wisselend. Grote tijdinvestering en beperkt draagvlak bij GGD’en en scholen worden benoemd als belangrijkste belemmerende factoren voor succesvolle implementatie van schoolgezondheidsbeleid. Kansen liggen in het verbinden van onderwijsdoelen met publieke gezondheidsdoelen.