Dit artikel beschrijft een aanpak waarbij op basis van de dialoog met de cliënt invulling wordt gegeven aan het principe: de cliënt heeft de regie en staat daardoor centraal. Daarbij gaan we uit van wat iemand wél kan, houden we rekening met het systeem, focussen we op wat er toe doet en oriënteren we ons vooral op kleine stapjes, dus op kortcyclisch en kortdurend werken. En dat alles in een meetbaar model.
Dit model is breed toepasbaar in de publieke sector, zowel bij zorgaanbieders als bij gemeenten. De meest recente trajecten zijn uitgevoerd bij de gemeente Waalwijk, RIBW Brabant, Prisma (intramurale setting, ambulant, gezinsbegeleiding) en woningcorporaties in Tilburg. De in dit artikel gebruikte voorbeelden komen dan ook uit deze trajecten.
Door hard te sturen op zachte resultaten kan worden ontsnapt aan de nekklem van de bureaucratie met haar standaarden, protocollen en procedures, en aan het risicomijdend gedrag van organisaties en hun professionals met weinig ruimte voor creativiteit en veel regels en eisen van verantwoording.