In het artikel 'Het functioneringsgesprek: last of lust' in TP van april 2005 heb ik de plaats van het functioneringsgesprek in de HRM-cyclus (Human Resource Management) besproken. Het functioneringsgesprek is een coachingsinstrument dat de tandarts ter beschikking staat om het functioneren van de medewerksters op een gestructureerde wijze te beïnvloeden. Het is dus niet een geïsoleerd fenomeen, maar maakt een belangrijk deel uit van het palet van leidinggevende activiteiten. In veel praktijken wordt gewerkt met gespreksformulieren om het functioneringsgesprek vorm te geven. Het voordeel van deze aanpak is dat het gesprek wat makkelijker in de hand te houden is, en dat er geen onderwerpen vergeten worden. In een 'open functioneringsgesprek' wordt niet gewerkt met een formulier, maar worden de onderwerpen per gesprek vastgesteld. Zo kan het zijn dat u met uw stoelassistente heel andere onderwerpen bespreekt dan met uw balieassistente of de mondhygiënist.
Een dergelijke gespreksvorm is veel meer maatwerk. Het feit dat we spreken van een 'open' gesprek betekent niet dat er sprake is van een ongestructureerd gesprek. Integendeel, het open functioneringsgesprek kent een hele duidelijke gespreksstructuur die zowel de tandarts als diens medewerkster veel houvast biedt. In dit artikel zal dit gespreksmodel besproken worden. In het volgende artikel uit dit drieluik zal aandacht besteed worden aan de te hanteren gesprekstechnieken.