Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-10-2010 | Onze Correspondent

Het Japanse schema

Auteur: Mariëlle Gorissen-van Eenige

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 5/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een belangrijk schema in de Japanse samenleving is een streven naar harmonie van de groep. Empathie, compliance en conformeren zijn van groot belang, want conflict in de groep moet vermeden worden. Wie zich in Japan verdiept zal ongetwijfeld op een bepaald moment horen van honne en tatemae, concepten die -volgens sommigenspecifiek zijn voor de Japanse cultuur. Bij een zoektocht naar de exacte betekenis van beide begrippen kwam ik nogal wat uiteenlopende beschrijvingen tegen, maar mijn inziens komt het grofweg neer op het volgende. Honne is het uiten van je echte gedachten en gevoelens. Iets wat je normaliter in Japan alleen doet in je ingroup, c.q. je familie en allerbeste vrienden. (Maar, als je bezopen bent mag je ook eerlijk zijn tegen je collega’s en superieuren zonder dat dit de dag erna consequenties heeft!) Tatemae representeert -kort door de bocht geformuleerd- de façade, gekenmerkt door diplomatieke of vage taal en ontwijkend gedrag.
Metagegevens
Titel
Het Japanse schema
Auteur
Mariëlle Gorissen-van Eenige
Publicatiedatum
01-10-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 5/2010
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03089058