Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Inleiding

Auteurs : Dr. Han Berghuis, Theo Ingenhoven, Prof. dr. Paul van der Heijden

Gepubliceerd in: Praktijkboek persoonlijkheidsdiagnostiek

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit inleidende hoofdstuk wordt stilgestaan bij het doel en de opzet van dit praktijkboek over persoonlijkheidsdiagnostiek. Hierbij is een multiconceptueel, multimethodisch, multidisciplinair en multi-informanten-perspectief op persoonlijkheidsdiagnostiek als uitgangspunt gekozen en nader toegelicht.
Literatuur
go back to reference Akwa. (2022). Zorgstandaard persoonlijkheidsstoornissen. Akwa. (2022). Zorgstandaard persoonlijkheidsstoornissen.
go back to reference Dehue, T. (2012). Over de (on)wetenschappelijkheid van de DSM: Een wetenschapstheoretisch perspectief. In D. Denys & G. Meijnen (Red.), Handboek Psychiatrie en Filosofie (pag. 53–69). De Tijdstroom. Dehue, T. (2012). Over de (on)wetenschappelijkheid van de DSM: Een wetenschapstheoretisch perspectief. In D. Denys & G. Meijnen (Red.), Handboek Psychiatrie en Filosofie (pag. 53–69). De Tijdstroom.
go back to reference De Ridder, B., & Van Hulst, B. M. (2023). Stoornisme: Wat het is en waarom het een probleem is. Tijdschrift Voor Psychiatrie, 65, 163–166.PubMed De Ridder, B., & Van Hulst, B. M. (2023). Stoornisme: Wat het is en waarom het een probleem is. Tijdschrift Voor Psychiatrie, 65, 163–166.PubMed
go back to reference Frances, A. (2014). Saving Normal. Mariner Books. Frances, A. (2014). Saving Normal. Mariner Books.
go back to reference Hopwood, C. J., & Bornstein, R. F. (2014). Multimethod clinical assessment. Guilford Press. Hopwood, C. J., & Bornstein, R. F. (2014). Multimethod clinical assessment. Guilford Press.
go back to reference Ingenhoven, T. J. M. (2017). De DSM-5 welbeschouwd. Nederlandse experts aan het woord. De Tijdstroom. Ingenhoven, T. J. M. (2017). De DSM-5 welbeschouwd. Nederlandse experts aan het woord. De Tijdstroom.
go back to reference Kotov, R., Krueger, R. F., Watson, D., Achenbach, T. M., Althoff, R. R., Bagby, R. M., Brown, T. A., Carpenter, W. T., Caspi, A., Clark, L. A., Eaton, N. R., Forbes, M. K., Forbush, K. T., Goldberg, D., Hasin, D., Hyman, S. E., Ivanova, M. Y., Lynam, D. R., Markon, K., Miller, J. D., … Zimmerman, M. (2017). The Hierarchical Taxonomy of Psychopathology (HiTOP): A dimensional alternative to traditional nosologies. Journal of abnormal psychology, 126, 454–477. Kotov, R., Krueger, R. F., Watson, D., Achenbach, T. M., Althoff, R. R., Bagby, R. M., Brown, T. A., Carpenter, W. T., Caspi, A., Clark, L. A., Eaton, N. R., Forbes, M. K., Forbush, K. T., Goldberg, D., Hasin, D., Hyman, S. E., Ivanova, M. Y., Lynam, D. R., Markon, K., Miller, J. D., … Zimmerman, M. (2017). The Hierarchical Taxonomy of Psychopathology (HiTOP): A dimensional alternative to traditional nosologies. Journal of abnormal psychology126, 454–477.
go back to reference Livesley, W. J., & Larstone, R. (2018). Handbook of personality disorder (2nd ed.). Guilford Press. Livesley, W. J., & Larstone, R. (2018). Handbook of personality disorder (2nd ed.). Guilford Press.
go back to reference Van Os, J. (2014). De DSM-5 voorbij. Diagnosis Uitgevers. Van Os, J. (2014). De DSM-5 voorbij. Diagnosis Uitgevers.
Metagegevens
Titel
Inleiding
Auteurs
Dr. Han Berghuis
Theo Ingenhoven
Prof. dr. Paul van der Heijden
Copyright
2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2855-0_1