Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-12-2009 | supervisie

Integratief leren

Notities over de oorsprong en ontwikkeling van supervisie

Auteur: Nel Jagt

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 6/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Supervisie zoals we dat kennen in het maatschappelijk werk komt uit de VS. In ons land heeft het zich steeds duidelijker onderscheiden van praktijk- en werkbegeleiding. Daarmee is supervisie niet meer op leidinggeven of werkbeoordeling gericht, maar puur op het (beter) leren uitvoeren van een beroep waarin het belang van de cliënt en het doelgericht hanteren van de interactie centraal staan. Heel Nederlands is dat ook weer niet, want de Amerikaanse Charlotte Towle schreef er in 1945 al op die manier over.
Literatuur
go back to reference Bakker, P.S. e.a. (1966), Supervisie van groepswerkers. Alphen aan den Rijn: Samsom. Bakker, P.S. e.a. (1966), Supervisie van groepswerkers. Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Haan, D. (1975), ‘Supervisie als coöperatief leerproces’. In: F.M.S. Siegers, P.M. Haan en A.M.F. Knoers, Supervisie 1. Theorie en begrippen. Alphen aan den Rijn: Samsom. Haan, D. (1975), ‘Supervisie als coöperatief leerproces’. In: F.M.S. Siegers, P.M. Haan en A.M.F. Knoers, Supervisie 1. Theorie en begrippen. Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Kadushin, A, (1968), ‘Games People Play in Supervision’. In: Social Work, nr. 3, pp. 23–32. Kadushin, A, (1968), ‘Games People Play in Supervision’. In: Social Work, nr. 3, pp. 23–32.
go back to reference Kamphuis, M. (1972), Wat is social casework? tiende druk, Alphen aan den Rijn: Samsom. Kamphuis, M. (1972), Wat is social casework? tiende druk, Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Laan, G. van der (1990), Legitimatieproblemen in het maatschappelijk werk. Utrecht: SWP. Laan, G. van der (1990), Legitimatieproblemen in het maatschappelijk werk. Utrecht: SWP.
go back to reference Towle. C. (1945), Common Human Needs. Washington DC: Government Printing Office, vertaling: Algemeen menselijke noden, 1955, Maaseik: Romen en Zonen. Towle. C. (1945), Common Human Needs. Washington DC: Government Printing Office, vertaling: Algemeen menselijke noden, 1955, Maaseik: Romen en Zonen.
Metagegevens
Titel
Integratief leren
Notities over de oorsprong en ontwikkeling van supervisie
Auteur
Nel Jagt
Publicatiedatum
01-12-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 6/2009
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088221