Sinds 1998 wordt in de regio West-Brabant de interventie ‘armoede en gezondheid van kinderen’ ontwikkeld en uitgevoerd. Het doel van dit artikel is vanuit de werkpraktijk van de GGD inzicht te geven in de rol die onderzoek hierbij heeft gespeeld. Het proces van de ontwikkeling van een evidence-based interventie kent een aantal stadia. Deze zijn onder meer beschreven in het ‘six-stage development model for the evaluation of health promotion programmes’ van Nutbeam. Dit artikel illustreert fase 1 tot en met 4 van dit model. Er zijn twee soorten onderzoek uitgevoerd, namelijk epidemiologisch onderzoek en evaluatie-onderzoek. Het epidemiologisch onderzoek was kwantitatief van aard en gaf inzicht in de aard en omvang van het probleem in een aantal gemeenten. Het evaluatie-onderzoek was observationeel van aard en leverde zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens over het interventie-proces en de effecten op intermediaire uitkomstmaten. Bij de ontwikkeling van een interventie in de werkpraktijk van een GGD, gaan implementatie en evaluatie hand in hand. Behalve voor kennis over implementatie-mogelijkheden, is dit ook van belang voor de effectiviteit. Het kenmerk ´effectief´ is niet alleen een eigenschap van een interventie zelf, maar ook de uitkomst van het gehele interventie-proces met alle invloeden die daarbij een rol spelen.