Intervisie is een term die voor verschillende soorten collegiale activiteiten (Jagt & Rombout, 1992, 1993; Van Praag, 1993) en binnen verschillende kaders (Van Praag, 1987a) wordt gebruikt. Het is tevens een activiteit waarbij nogal eens begeleiding wordt gevraagd, vandaar het paradoxale verschijnsel begeleide intervisie en de opkomst van de intervisor (Jagt & Rombout, 1992; Siegers, 1995, 1999). Intervisie werd in de praktijk een containerbegrip (Zier, 1989). Jagt en Rombout deden onderzoek en brachten intervisie voor het eerst concreet in beeld. Zo’n situatie vraagt om verduidelijking van wat onder intervisie verstaan moet worden, vooral als het de bedoeling is het in een professioneel kader te plaatsen en verder te ontwikkelen. De vraag om duidelijkheid dringt te meer als er vaak begeleiding nodig is om intervisiegroepen op gang te krijgen. De intervisor, zoals de begeleider van een intervisiegroep wordt genoemd, zal ten minste toch zelf moeten weten wat intervisie inhoudt om een groep te kunnen helpen een intervisiegroep te worden.