Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2007 | Onderzoek

Invoering van de huisartsenpost in Almere: effecten van schaalvergroting en triage op de zorgvraag

Auteurs: Pauline van Steenwijk-Opdam, Eric Moll van Charante, Edzo Ebbens, Patrick Bindels

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 6/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Van Steenwijk-Opdam PCE, Moll van Charante EP, Ebbens EH, Bindels PJE. Invoering van de huisartsenpost in Almere: effecten van schaalvergroting en triage op de zorgvraag. Huisarts Wet 2007;50(6):244-7. Doel Inzicht krijgen in het effect van de introductie van een centrale huisartsenpost (HAP) op de totale huisartsgeneeskundige zorgvraag en op de taakverdeling tussen huisarts en assistente of verpleegkundige. Methode We analyseerden het totale zorggebruik op basis van de contactregistraties gedurende drie maanden in zes opeenvolgende jaren; hiermee werd twee jaar voor de invoering van de HAP begonnen. Per periode berekenden we het percentage afgehandelde hulpvragen per contactsoort en per hulpverlener. Resultaten Het aantal hulpvragen, binnen en buiten kantooruren, veranderde niet door de komst van de HAP. Met de introductie van de telefonische triage handelde de doktersassistente circa 25% van alle hulpvragen zelfstandig af. Het percentage telefonische consulten door de huisarts daalde al in het eerste jaar van 31,4% naar 20,2% (verschil 11,5%; 95%-BI 10,3-12,7) en het percentage visites van 16,1% naar 9,1% (verschil 7,1%; 95%-BI 6,1-8,0). Het percentage consulten door de huisarts op de HAP bleef in de hele periode nagenoeg stabiel (ca. 37%). Het percentage contacten met de verpleegkundige is statistisch significant gestegen van 12,7% naar 17% (stijging 4,3%; 95%-BI 3,4-5,3). Conclusie De reorganisatie van de huisartsenzorg buiten kantooruren heeft niet geleid tot een groter zorggebruik, maar wel tot een taakverschuiving van telefonische adviezen naar de assistente en een duidelijke afname van aantal telefonische contacten en visites door de huisarts.
Literatuur
go back to reference Hallam L. Primary medical care outside normal working hours: review of published work. BMJ 1994;308:249-53.PubMed Hallam L. Primary medical care outside normal working hours: review of published work. BMJ 1994;308:249-53.PubMed
go back to reference Olesen F, Jolleys JV. Out of hours service: the Danish solution examined. BMJ 1994;309:1624-6.PubMed Olesen F, Jolleys JV. Out of hours service: the Danish solution examined. BMJ 1994;309:1624-6.PubMed
go back to reference Post J. Grootschalige huisartsenzorg buiten kantooruren [proefschrift]. Rijksuniversiteit Groningen, 2004. Post J. Grootschalige huisartsenzorg buiten kantooruren [proefschrift]. Rijksuniversiteit Groningen, 2004.
go back to reference Van Uden CJ. Studies on general practice out-of-hours care [proefschrift]. Universiteit Maastricht, 2005. Van Uden CJ. Studies on general practice out-of-hours care [proefschrift]. Universiteit Maastricht, 2005.
go back to reference Giesen P, Haandrikman L, Broens S, Schreuder J, Mokkink H. Centrale huisartsenposten: wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000; 43:508-10. Giesen P, Haandrikman L, Broens S, Schreuder J, Mokkink H. Centrale huisartsenposten: wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000; 43:508-10.
go back to reference Bunn F, Byrne G, Kendall S. The effects of telephone consultation and triage on healthcare use and patient satisfaction: a systematic review. Br J Gen Pract 2005;55:956-61.PubMed Bunn F, Byrne G, Kendall S. The effects of telephone consultation and triage on healthcare use and patient satisfaction: a systematic review. Br J Gen Pract 2005;55:956-61.PubMed
go back to reference De Bakker DH, Beekhoven S, Grielen SJ. Een grootschaliger dienstenstructuur van huisartsenzorg in Rotterdam: de invoering van centrale huisartsenposten voor de nachtelijke waarneming. Utrecht: NIVEL, 1999. De Bakker DH, Beekhoven S, Grielen SJ. Een grootschaliger dienstenstructuur van huisartsenzorg in Rotterdam: de invoering van centrale huisartsenposten voor de nachtelijke waarneming. Utrecht: NIVEL, 1999.
go back to reference Christensen MB, Olesen F. Out of hours service in Denmark: evaluation five years after reform. BMJ 1998;316:1502-5.PubMed Christensen MB, Olesen F. Out of hours service in Denmark: evaluation five years after reform. BMJ 1998;316:1502-5.PubMed
go back to reference Ebbens E, De Bruijne M. De Nachtwacht: een nieuwe organisatie van de nachtdienst in Almere. Huisarts Wet 2000;43:207-9. Ebbens E, De Bruijne M. De Nachtwacht: een nieuwe organisatie van de nachtdienst in Almere. Huisarts Wet 2000;43:207-9.
go back to reference Van Uden CJ, Winkens RA, Wesseling GJ, Crebolder HF, Van Schayck CP. Use of out of hours services: a comparison between two organisations. Emerg Med J 2003;20:184-7.CrossRefPubMed Van Uden CJ, Winkens RA, Wesseling GJ, Crebolder HF, Van Schayck CP. Use of out of hours services: a comparison between two organisations. Emerg Med J 2003;20:184-7.CrossRefPubMed
go back to reference Lattimer V, George S, Thompson F, Thomas E, Mullee M, Turnbull J, et al. Safety and effectiveness of nurse telephone consultation in out of hours primary care: randomised controlled trial. The South Wiltshire Out of Hours Project (SWOOP) Group. BMJ 1998;317:1054-9.PubMed Lattimer V, George S, Thompson F, Thomas E, Mullee M, Turnbull J, et al. Safety and effectiveness of nurse telephone consultation in out of hours primary care: randomised controlled trial. The South Wiltshire Out of Hours Project (SWOOP) Group. BMJ 1998;317:1054-9.PubMed
go back to reference Crouch R, Dale J Patel A, Williams S, Woodley H. Ringing the changes: developing, piloting and evaluating a telephone advice system in accident and emergency and general practice settings. London: Department of General Practice and Primary Care, King's College School of Medicine and Dentistry, 1996. Crouch R, Dale J Patel A, Williams S, Woodley H. Ringing the changes: developing, piloting and evaluating a telephone advice system in accident and emergency and general practice settings. London: Department of General Practice and Primary Care, King's College School of Medicine and Dentistry, 1996.
Metagegevens
Titel
Invoering van de huisartsenpost in Almere: effecten van schaalvergroting en triage op de zorgvraag
Auteurs
Pauline van Steenwijk-Opdam
Eric Moll van Charante
Edzo Ebbens
Patrick Bindels
Publicatiedatum
01-06-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 6/2007
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03085197