Doel: Op basis van feitelijk keuzegedrag van verzekerden is onderzocht of verzekerden gevoelig zijn voor kwaliteitsverschillen tussen verzekeraars en of de CQI-score een relevante graadmeter is voor de kwaliteit van zorgverzekeraars. Opzet: Vragenlijstonderzoek. Methoden: Vragenlijsten over keuzegedrag op de zorgverzekeringsmarkt zijn in de periode 2005–2009 jaarlijks uitgezet onder een representatief panel van circa 2000 respondenten. Met een keuzemodel op basis van paneldata is geschat welke verzekeraarspecifieke en individuele factoren samenhangen met de beslissing om van zorgverzekeraar te veranderen. Resultaten: Respondenten met een verzekeraar met een ondergemiddelde CQI-score veranderen significant vaker van zorgverzekeraar dan overige respondenten. Het omgekeerde geldt voor respondenten met een verzekeraar met een bovengemiddelde CQI-score. Aanvullende en collectieve verzekeringen hebben een negatief effect op de kans dat iemand van zorgverzekeraar verandert. Conclusie: Bij de keuze voor een zorgverzekering zijn verzekerden niet alleen gevoelig voor de prijs maar ook voor de kwaliteit van zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars met een hoge samengestelde CQI-score blijken meer aantrekkelijk voor verzekerden dan verzekeraars met een lage score. Op basis van het keuzegedrag van verzekerden lijkt de samengestelde CQI-score een relevante graadmeter voor de kwaliteit van zorgverzekeraars. Vooralsnog gaat het hierbij uitsluitend om de kwaliteit van de dienstverlening en niet om de zorginkoop. Op dat terrein onderscheiden zorgverzekeraars zich nog nauwelijks van elkaar.