Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2022 | Artikel

Kinderen van migranten staan met 10-0 achter

Kansenongelijkheid in het onderwijs

Auteurs: Hans Koot, Bouchra Ftitache, Pol van Lier

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2022

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen met een migratieachtergrond worden op school vaker gepest en afgewezen dan andere kinderen. Deels verklaart dit dat zij vaker gedragsproblemen hebben. Hun achterblijvende schoolprestaties zijn hierdoor echter niet te verklaren; wel door verschillen in taalvaardigheid, werkgeheugen en aandachtsproblemen.
Literatuur
go back to reference • Brannon, T. N., & Lin, A. (2021). ‘Pride and prejudice’ pathways to belonging: Implications for inclusive diversity practices within mainstream institutions. American Psychologist, 76(3), 488-501. • Brannon, T. N., & Lin, A. (2021). ‘Pride and prejudice’ pathways to belonging: Implications for inclusive diversity practices within mainstream institutions. American Psychologist, 76(3), 488-501.
go back to reference • De Bruijn, Y. , Amoureus, C., Emmen, R. A. G., & Mesman, J. (2020). Interethnic prejudice against muslims among white Dutch children. Journal of Cross-Cultural Psychology, 51, 203-221. • De Bruijn, Y. , Amoureus, C., Emmen, R. A. G., & Mesman, J. (2020). Interethnic prejudice against muslims among white Dutch children. Journal of Cross-Cultural Psychology, 51, 203-221.
go back to reference • Ftitache, B. (2015). Psychosocial and educational adjustment of ethnic minority elementary school children in the Netherlands. Proefschrift. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam. • Ftitache, B. (2015). Psychosocial and educational adjustment of ethnic minority elementary school children in the Netherlands. Proefschrift. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.
Metagegevens
Titel
Kinderen van migranten staan met 10-0 achter
Kansenongelijkheid in het onderwijs
Auteurs
Hans Koot
Bouchra Ftitache
Pol van Lier
Publicatiedatum
01-03-2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2022
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-022-0685-9