Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Klinisch redeneren in de manuele therapie

Auteurs : D.L. Egmond, R. Schuitemaker

Gepubliceerd in: Extremiteiten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt het klinisch redeneerproces van de therapeut conform de stappen van de KNGF-richtlijn Verslaglegging gepresenteerd. Het laat zien hoe de therapeut via narratief en procedureel redeneren komt tot het SMART formuleren van subdoelstellingen en hoofddoelstellingen voor het behandelplan. Het belang van samenspraak met de patiënt wordt benadrukt door met behulp van het Common Sense Model inzicht te verschaffen in de ziektecognities en het klinisch redeneerproces van de patiënt zelf. Daarbij blijkt het hebben van inzicht in de diagnose, de prognose, de oorzaak, de controlemechanismen en de consequenties bevorderlijk voor een gunstig verloop van het herstelproces. De bevindingen uit onderzoeken en behandeling worden stap voor stap gedocumenteerd in het fysiotherapeutisch elektronisch patiëntendossier. Er kan hierbij gebruik worden gemaakt van verschillende denkmodellen als kapstok voor het klinisch redeneerproces, zoals het MeerDimensionaal Belasting-Belastbaarheidsmodel (MDBB-model) en het Hypothese-geOrieënteerd Algoritme voor Clinici (HOAC II-model).
Voetnoten
1
Cognitieve vaardigheden (waarneem-, leer-, motoriek-, taal- en denkvaardigheden): analyseren, hypothesevorming en besluitvorming, synthetiseren en evalueren van gegevens. Cognitie = kennis, inzicht.
 
2
, Metacognitieve vaardigheden: bewustzijn van het denkproces, reflecteren, beschouwen, het ontwikkelen van nieuwe concepten. Beseffen hoe je kennis verwerft. Metacognitie = studievaardigheid.
 
3
Contextuele factoren: persoonsgebonden factoren en omgevingsfactoren. Context = de totale omgeving waaraan iets zijn betekenis ontleent.
 
4
ES = verkorte richtlijn.
 
5
LESA = Landelijke Eerstelijns SamenwerkingsAfspraken.
 
Metagegevens
Titel
Klinisch redeneren in de manuele therapie
Auteurs
D.L. Egmond
R. Schuitemaker
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0592-6_4