Dalhuijsen J. Kwaliteit loont …en hoe!? Een nieuw contract voor Britse huisartsen. Huisarts Wet 2004;47(6):274-8.
Dit artikel bespreekt een nieuw contract voor huisartsenpraktijken, dat per april 2004 in de Britse gezondheidszorg is ingevoerd. Het contract kent een stevige bonus toe voor door de praktijk geleverde zorgkwaliteit. Deze kwaliteit wordt getoetst via indicatoren die klinische onderwerpen, praktijkorganisatie en patiëntgerichtheid betreffen. De invoering van het contract gaat gepaard met extra investeringen in huisartsenzorg en in infrastructuur, met name informatisering. Het contract brengt weinig nieuwe verplichtingen met zich mee, maar maakt het voor huisartsenpraktijken wel aantrekkelijk om bepaalde zorgprocessen strakker te organiseren, meer op risicofactoren te letten zoals bloeddruk, roken en HbA1c-waarden en beter te registreren. De verwachting is dat het contract tot betere patiëntuitkomsten zal leiden. Aangezien de totale zorgcapaciteit niet snel zal kunnen toenemen zal de invoering van het contract mogelijk ten koste gaan van de zorg op andere deelterreinen en van slecht meetbare aspecten van kwaliteit. De eerste reacties van praktijken lijken positief. Binnen de Nederlandse context zijn elementen uit het contract bruikbaar voor de invulling van het door ZN en LHV beoogde praktijkplan. Ook voor ketenzorg en voor andere aanbieders van huisartsenzorg dan traditionele praktijken lijkt het een interessant model.