Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-08-2023 | Bijzonder specialisme

László Polgár

Auteur: László Polgár

Gepubliceerd in: GZ - Psychologie | Uitgave 4/2023

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

László Polgár (11-05-1946) is een Hongaarse schaakleraar en onderwijspsycholoog. Als vader van de beroemde Polgár zusjes - Zsuzsa, Zsófia en Judit - voedde hij zijn dochters op tot schaakgrootmeesters. Judit en Zsuzsa staan bekend als de beste vrouwelijke schaaksters die de wereld ooit heeft gekend en Judit is de enige vrouw die wereldwijd in de top-tien heeft gestaan. Polgar schreef meerdere boeken over schaken, maar staat vooral bekend als pionier in de opvoedkunde. Hij geloofde stellig dat alle mensen ergens een genie in kunnen worden, als zij maar op jonge leeftijd goed worden onderwezen en getraind, oftewel 'geniuses are made, not born'. Om deze stelling kracht bij te zetten, deed hij een experiment met zijn eigen dochters die hij op zeer jonge leeftijd al thuis van school hield om hen te onderwijzen in de schaaksport. Polgar's experiment wordt vaak genoemd als een van de meest verbazingwekkende studies in onderzoek naar leren.
Metagegevens
Titel
László Polgár
Auteur
László Polgár
Publicatiedatum
01-08-2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
GZ - Psychologie / Uitgave 4/2023
Print ISSN: 1879-5080
Elektronisch ISSN: 1879-5099
DOI
https://doi.org/10.1007/s41480-023-1479-x