Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Luisteren

Auteurs : Marian Adriaansen, Josien Caris

Gepubliceerd in: Elementaire sociale vaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij de een kunnen we ons verhaal beter kwijt dan bij de ander en voelen we ons meer op ons gemak en beter begrepen. Als wij iets te vertellen hebben wat voor onszelf van belang is, merken we heel snel of de ander ook echt geïnteresseerd is. Goed luisteren betekent dat je jouw gesprekspartner de gelegenheid geeft en stimuleert om te vertellen wat hij werkelijk te vertellen heeft. Luisteren is meer dan iemand laten uitpraten, meer dan alleen maar aanhoren wat de ander te zeggen heeft. Het veronderstelt een actieve inzet: je moet iets doen om te laten merken dat je geïnteresseerd bent. Uit zowel je verbale als non-verbale reacties moet op te maken zijn dat je aandacht voor de ander hebt, dat je het belangrijk vindt te weten hoe de situatie voor de ander in elkaar zit.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Maguire, P., & Pitceathly, C. (2002). Key communication skills and how to acquire them. BMJ, 325, 697–700.CrossRef Maguire, P., & Pitceathly, C. (2002). Key communication skills and how to acquire them. BMJ, 325, 697–700.CrossRef
go back to reference Maguire, P. A., Faulkner, A., Booth, K., Elliot, C., & Hillier, V. (1996). Helping cancer patients disclose their concern. European Journal of Cancer, 132A, 78–81.CrossRef Maguire, P. A., Faulkner, A., Booth, K., Elliot, C., & Hillier, V. (1996). Helping cancer patients disclose their concern. European Journal of Cancer, 132A, 78–81.CrossRef
go back to reference Adams, L. (2020). Luisteren naar elkaar. Utrecht: Kosmos. Adams, L. (2020). Luisteren naar elkaar. Utrecht: Kosmos.
go back to reference Lundberg, G. (2018). Problemen laten bij wie ze horen . Utrecht: Spectrum. Lundberg, G. (2018). Problemen laten bij wie ze horen . Utrecht: Spectrum.
go back to reference Gordon, T. (2015). Luisteren naar kinderen. Utrecht: Kosmos. Gordon, T. (2015). Luisteren naar kinderen. Utrecht: Kosmos.
go back to reference Miller, W.R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Gorinchem: Ekklesia. Miller, W.R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Gorinchem: Ekklesia.
go back to reference Severijnen, O., Bakker, M., & Pas, N. (2013). Basisboek communiceren. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff. Severijnen, O., Bakker, M., & Pas, N. (2013). Basisboek communiceren. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff.
go back to reference Silverman, J., Kurtz, S., & Draper, J. H. (2014). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Den Haag: Boom Lemma. Silverman, J., Kurtz, S., & Draper, J. H. (2014). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Den Haag: Boom Lemma.
go back to reference Visser, L. (2017). Menselijkheid in de zorg. De arts-patientrelatie. Amsterdam: SWP. Visser, L. (2017). Menselijkheid in de zorg. De arts-patientrelatie. Amsterdam: SWP.
Metagegevens
Titel
Luisteren
Auteurs
Marian Adriaansen
Josien Caris
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2463-7_3