Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-05-2007 | Onderzoek

Medische zorg buiten kantooruren: de huisartsenpost of de spoedeisende eerste hulp?

Auteurs: Paul Giesen, Erik Franssen, Henk Mokkink, Wil van den Bosch, Arie van Vugt, Richard Grol

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 5/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Giesen P, Franssen E, Mokkink H, Van den Bosch W, Van Vugt A, Grol R. Medische zorg buiten kantooruren: de huisartsenpost of de spoedeisende eerste hulp? Huisarts Wet 2007;50(5):202-6.
Inleiding De samenwerking tussen huisartsenposten (HAP) en afdelingen spoedeisende eerste hulp (SEH) van ziekenhuizen loopt niet altijd vlekkeloos. Een groot aantal patiënten gaat op eigen initiatief naar de SEH (zelfverwijzers). Deze twee trends kunnen leiden tot inefficiënt gebruik van de medische zorg buiten kantooruren. Dit rechtvaardigt onderzoek naar organisatiemodellen met meer samenwerking tussen en integratie van de HAP en de SEH. Om de juiste keuzes te kunnen maken voor de organisatie van de spoedeisende hulpverlening, is inzicht in de patiënten- en zorgkenmerken van belang.
Methode We analyseerden de gegevens van alle patiënten die op eigen initiatief buiten kantooruren de HAP of de SEH bezochten door middel van dossieronderzoek. Het onderzoek vond plaats in een postcoderegio in het oosten van Nederland.
Resultaten In het onderzoeksjaar bezochten 258 van de 1000 patiënten de HAP. Per 1000 patiënten gingen 43 zelfverwijzers op eigen initiatief naar de SEH. We zagen bij de HAP patiënten met heel verschillende klachten, grotendeels infecties (26,2%). Op de SEH waren de klachten minder divers. Men zag hier voornamelijk trauma’s (66,1%). Patiënten kwamen relatief weinig met levensbedreigende of spoedeisende klachten naar de HAP (4,6%). Bij zelfverwijzers die naar de SEH gingen, lag dit percentage een fractie hoger (6,1%). Vrouwen, kinderen, ouderen en patiënten uit landelijk gebied bezochten significant vaker de huisartsenpost dan de SEH.
Discussie De grote meerderheid van de patiënten (85%) kiest voor contact met de HAP. De HAP en de SEH geven complementaire zorg: de SEH is vooral gericht op trauma’s, terwijl de HAP een brede verscheidenheid aan klachten behandelt. Zelfverwijzers komen meestal met kleine, niet-urgente klachten. We veronderstellen dat de meeste zelfverwijzers op de SEH behandeld kunnen worden door een huisarts, een verpleegkundige of met (telefonisch) zelfzorgadvies.
Literatuur
go back to reference Leibowitz R, Day S, Dunt D. A systematic review of the effect of different models of after-hours primary medical care services on clinical outcome, medical workload, and patient and GP satisfaction. Fam Pract 2003;20:311-7.CrossRefPubMed Leibowitz R, Day S, Dunt D. A systematic review of the effect of different models of after-hours primary medical care services on clinical outcome, medical workload, and patient and GP satisfaction. Fam Pract 2003;20:311-7.CrossRefPubMed
go back to reference Jessopp L, Beck I, Hollins L, Reynolds M, Dale J. Changing the pattern out of hours: a survey of general practice cooperatives. BMJ 1997;314:199-200.PubMed Jessopp L, Beck I, Hollins L, Reynolds M, Dale J. Changing the pattern out of hours: a survey of general practice cooperatives. BMJ 1997;314:199-200.PubMed
go back to reference Christensen MB, Olesen F. Out of hours service in Denmark: evaluation five years after reform. BMJ 1998;316:1502-5.PubMed Christensen MB, Olesen F. Out of hours service in Denmark: evaluation five years after reform. BMJ 1998;316:1502-5.PubMed
go back to reference Giesen P, Haandrikman L, Broens S, Schreuder J, Mokkink H. Centrale Huisartsenposten: Wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000;43:508-10. Giesen P, Haandrikman L, Broens S, Schreuder J, Mokkink H. Centrale Huisartsenposten: Wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000;43:508-10.
go back to reference Van Uden CJT, Crebolder HFJM. Does setting up out of hours primary care cooperatives outside a hospital reduce demand for emergency care? Emerg Med J 2004;21:722-3.CrossRefPubMed Van Uden CJT, Crebolder HFJM. Does setting up out of hours primary care cooperatives outside a hospital reduce demand for emergency care? Emerg Med J 2004;21:722-3.CrossRefPubMed
go back to reference Snooks H, Williams S, Crouch R, Foster T, Hartley-Sharpe C, Dale J. NHS emergency response to 999 calls: alternatives for cases that are neither life threatening nor serious. BMJ 2002;325:330-3.CrossRefPubMed Snooks H, Williams S, Crouch R, Foster T, Hartley-Sharpe C, Dale J. NHS emergency response to 999 calls: alternatives for cases that are neither life threatening nor serious. BMJ 2002;325:330-3.CrossRefPubMed
go back to reference Murphy AW. ‘Inappropriate’ attenders at accident and emergency departments I: definition, incidence and reasons for attendance. Fam Pract 1998;15:23-32.CrossRefPubMed Murphy AW. ‘Inappropriate’ attenders at accident and emergency departments I: definition, incidence and reasons for attendance. Fam Pract 1998;15:23-32.CrossRefPubMed
go back to reference Van Duijn NP, Van Weert HCPM, Scholte D, Bindels PJE. Out of hours: primary care clinic or hospital emergency department? Eur J Gen Pract 1998;4:68-73. Van Duijn NP, Van Weert HCPM, Scholte D, Bindels PJE. Out of hours: primary care clinic or hospital emergency department? Eur J Gen Pract 1998;4:68-73.
go back to reference Dale J, Shipman C, Lacock I, Davies M. Creating a shared vision of out of hours care. BMJ 1996;312:1206-10.PubMed Dale J, Shipman C, Lacock I, Davies M. Creating a shared vision of out of hours care. BMJ 1996;312:1206-10.PubMed
go back to reference Giesen P, Fraanje W, Klomp M. De rammelende keten: afstemming van taken spoedeisende zorg is dringend gewenst. Med Contact 2003;48:1810-12. Giesen P, Fraanje W, Klomp M. De rammelende keten: afstemming van taken spoedeisende zorg is dringend gewenst. Med Contact 2003;48:1810-12.
go back to reference Kulu-Glasgow I, Delnoij D, Den Bakker D. Self-referral in a gatekeeping system: patients reasons for skipping the general-practitioner. Health Policy 1998;45:221-38.CrossRefPubMed Kulu-Glasgow I, Delnoij D, Den Bakker D. Self-referral in a gatekeeping system: patients reasons for skipping the general-practitioner. Health Policy 1998;45:221-38.CrossRefPubMed
go back to reference Murphy AW, Bury G, Plunkett PK, Gibney D, Smith M, Mullan E, Johnson Z. Randomised controlled trial of general practitioner versus usual medical care in an urban accident and emergency department: process, outcome and comparative cost. BMJ 1996; 312:1135-42.PubMed Murphy AW, Bury G, Plunkett PK, Gibney D, Smith M, Mullan E, Johnson Z. Randomised controlled trial of general practitioner versus usual medical care in an urban accident and emergency department: process, outcome and comparative cost. BMJ 1996; 312:1135-42.PubMed
go back to reference Dale J, Lang H, Roberts JA, Green J, Glucksman E. Cost effectiveness of treating primary care patients in accident and emergency: a comparison between general practitioners, senior house officers, and registrars. BMJ 1996;312:1340-4.PubMed Dale J, Lang H, Roberts JA, Green J, Glucksman E. Cost effectiveness of treating primary care patients in accident and emergency: a comparison between general practitioners, senior house officers, and registrars. BMJ 1996;312:1340-4.PubMed
go back to reference Coleman P, Irons R, Nicholl J. Will alternative immediate care services reduce demands for non-urgent treatment at accident and emergency? Emerg Med J 2001;18;482-7.CrossRefPubMed Coleman P, Irons R, Nicholl J. Will alternative immediate care services reduce demands for non-urgent treatment at accident and emergency? Emerg Med J 2001;18;482-7.CrossRefPubMed
go back to reference Lee A, Lau FL, Hazlett CB, Kam CW, Wong P Wong TW, Chow S. Factors associated with non-urgent utilisation of Accident and Emergency services: a case control study in Hong Kong. Soc Sci Med 2000;51:1075-85.CrossRefPubMed Lee A, Lau FL, Hazlett CB, Kam CW, Wong P Wong TW, Chow S. Factors associated with non-urgent utilisation of Accident and Emergency services: a case control study in Hong Kong. Soc Sci Med 2000;51:1075-85.CrossRefPubMed
go back to reference Lamberts H, Wood M. International classification of primary care (ICPC). Oxford: Oxford University Press, 1987. Lamberts H, Wood M. International classification of primary care (ICPC). Oxford: Oxford University Press, 1987.
go back to reference Grol R, Giesen P, Van Uden C. After-hours care in the United Kingdom, Denmark and the Netherlands: new models. Health Aff 2006;25:1733-7.CrossRef Grol R, Giesen P, Van Uden C. After-hours care in the United Kingdom, Denmark and the Netherlands: new models. Health Aff 2006;25:1733-7.CrossRef
Metagegevens
Titel
Medische zorg buiten kantooruren: de huisartsenpost of de spoedeisende eerste hulp?
Auteurs
Paul Giesen
Erik Franssen
Henk Mokkink
Wil van den Bosch
Arie van Vugt
Richard Grol
Publicatiedatum
01-05-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 5/2007
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03085163