Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-04-2008 | Preventieve tandheelkunde

Mondhygiëne bij kinderen: instructie?

Auteur: Dr. R. J. M. Gruythuysen

Gepubliceerd in: Tandartspraktijk | Uitgave 4/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In 1973, dus 35 jaar geleden, promoveerde dr. W.J.H. Berendsen op een onderzoek naar de meest geschikte poetsmethode voor kinderen. Daaruit bleek dat als er in de mond van een kind heel weinig of geen plaque te vinden is, het er eigenlijk niet toe deed hoe er werd gepoetst. (Wel weten we tegenwoordig dat behalve op de aanwezigheid van plaque ook op slijtage door het gebruik van een harde borstel of het te krachtig hanteren van de tandenborstel dient te worden gelet. Want poetstraumata treden soms ook op bij kinderen.) Daarnaast stelde Berendsen vast dat van de vier door hem onderzochte methoden (waaronder de toentertijd door het Ivoren Kruis geadviseerde rolmethode) de horizontale schrobmethode de beste resultaten opleverde. Deze laatste methode is dan ook door het Ivoren Kruis overgenomen.
De hulp van de ouders bij het tandenpoetsen bleek onontbeerlijk. Dus ouders moeten zelf poetsen of moeten napoetsen bij hun kinderen. Dat laatste is vaak beter, omdat het meer ruimte laat voor de groei naar zelfstandigheid van het kind.
Dat communicatie over gebitsverzorging veel meer inhoudt dan mondhygiëne-instructie wordt soms onvoldoende begrepen. De essentie van communiceren zit in het contactmaken.
Voetnoten
1
Naar Carry Gresnigt tijdens het zomercongres 2007 van de NVvK/VBTGG.
 
Metagegevens
Titel
Mondhygiëne bij kinderen: instructie?
Auteur
Dr. R. J. M. Gruythuysen
Publicatiedatum
01-04-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tandartspraktijk / Uitgave 4/2008
Print ISSN: 0167-1685
Elektronisch ISSN: 1875-6808
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03077687