Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

11-08-2016 | Praktijkvoering

Motiverende gesprekstechnieken in de praktijk

Auteurs: Maureen Limpens, Stijn van Merendonk

Gepubliceerd in: Podosophia | Uitgave 3/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sommige voetproblemen zijn alleen structureel op te lossen als de patiënt bereid is tot gedragsverandering. Denk bijvoorbeeld aan de problemen die veroorzaakt worden door het dragen van verkeerd schoeisel, maar de patiënt neemt uw schoenadvies niet over. Motivational interviewing, ofwel motiverende gespreksvoering, is een gespreksmethodiek die aan professionals inzicht en handvatten geeft om de motivatie bij patiënten te vergroten en gedrag van patiënten te veranderen. Motivatie voor verandering is niet statisch, maar dynamisch. Met andere woorden, motivatie kan groeien of afnemen. Inmiddels weten we dat gespreksvaardigheden van professionals veel invloed hebben op gedragsverandering. Als professionals veel adviezen geven, heeft dit vaak een negatieve invloed op de motivatie van de patiënt. Wat kunt u wel doen om de motivatie te laten groeien? En wat moet u vooral niet doen?
Metagegevens
Titel
Motiverende gesprekstechnieken in de praktijk
Auteurs
Maureen Limpens
Stijn van Merendonk
Publicatiedatum
11-08-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Podosophia / Uitgave 3/2016
Print ISSN: 0929-5380
Elektronisch ISSN: 1876-5815
DOI
https://doi.org/10.1007/s12481-016-0131-8