Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-02-2004 | Artikelen

Non-verbal Learning Disabilities (NLD) bij volwassenen: een verborgen stoornis

Auteurs: Ingrid van der klaauw, drs. monique de laet, drs. frans derks

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 1/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

In 1989 kreeg de non-verbale leerstoornis, Non-verbal Learning Disabilities (nld), voor het eerst bekendheid door het onderzoek van de Canadese psycholoog Byron P. Rourke. Volgens hem is nld een stoornis in de rechter hemisfeer, die wordt veroorzaakt door een tekort aan de zogenaamde witte stof (de lange gemyeliniseerde vezels) in de hersenen (Rourke, 1989, Rourke, 1995, Rourke, 2002). Centraal kenmerk is dat personen met deze stoornis op het gebied van het praktisch inzichtelijk handelen gehandicapt zijn, terwijl hun verbale prestaties relatief sterk zijn. Er is sprake van een non-verbale leerstoornis indien er specifieke tekorten zijn op een drietal vaardigheidsgebieden: visueel-ruimtelijk, motorisch en sociaal-emotioneel (Rourke 1989, 1995). De relatief sterke verbale vaardigheden overschaduwen het praktische onvermogen, met als gevolg dat door de omgeving vaak te hoge verwachtingen gesteld worden. In de praktijk blijkt dat het zelfstandig functioneren dermate problematisch kan zijn dat deze mensen niet op eigen benen kunnen staan. …
Literatuur
go back to reference Calmeyn, P. & Dewitte, G. (2001) Kinderen met ontwikkelingsdyspraxie. Leuven: Acco. Calmeyn, P. & Dewitte, G. (2001) Kinderen met ontwikkelingsdyspraxie. Leuven: Acco.
go back to reference Miles, B.S. & Simpson, R.L. (2001) Effective Practices for Students With Asperger Syndrome. Focus on exceptional children.Volume 34, number 3, November. Miles, B.S. & Simpson, R.L. (2001) Effective Practices for Students With Asperger Syndrome. Focus on exceptional children.Volume 34, number 3, November.
go back to reference Molenaar-Klumper, M. (2001) nld . Signaleren, diagnostiseren en behandelen in de onderwijssetting. Lisse: Swets & Zeitlinger. Molenaar-Klumper, M. (2001) nld . Signaleren, diagnostiseren en behandelen in de onderwijssetting. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Palombo, J. (1996). The Diagnosis and treatment of children with Non-verbal Learning Disabilities. Social Work Journal, Volume 13, Number 4, August. Palombo, J. (1996). The Diagnosis and treatment of children with Non-verbal Learning Disabilities. Social Work Journal, Volume 13, Number 4, August.
go back to reference Palombo, J. & Berenberg, A.H. (1995) in B.S. Mark and J.A. Incorvia (Eds.). The Handbook of Infant Child and Adolescent Psychotherapy: A Guide to Diagnosis and Treatment. Volume 2. New Yersey: Jason Aronson. Palombo, J. & Berenberg, A.H. (1995) in B.S. Mark and J.A. Incorvia (Eds.). The Handbook of Infant Child and Adolescent Psychotherapy: A Guide to Diagnosis and Treatment. Volume 2. New Yersey: Jason Aronson.
go back to reference Paternotte, A. (2000) Hoe denkt u over nld? Balans Belang, januari 2000. Paternotte, A. (2000) Hoe denkt u over nld? Balans Belang, januari 2000.
go back to reference Pladet-Schulten, G.E. (2002) Onderzoek naar het executief (dys)functioneren bij kinderen. Congrespresentatie non-verbale leerstoornissen (13 december 2002). Pladet-Schulten, G.E. (2002) Onderzoek naar het executief (dys)functioneren bij kinderen. Congrespresentatie non-verbale leerstoornissen (13 december 2002).
go back to reference Rourke, B.P. (1989). Non-verbal Learning Disabilities. The Syndrome and the Model. New York, London: The Guilford Press. Rourke, B.P. (1989). Non-verbal Learning Disabilities. The Syndrome and the Model. New York, London: The Guilford Press.
go back to reference Rourke, B.P. (1995). Syndrome of Non-verbal learning Disabilities. Neurodevelopmental manifestations. New York: Guilford Press. Rourke, B.P. (1995). Syndrome of Non-verbal learning Disabilities. Neurodevelopmental manifestations. New York: Guilford Press.
go back to reference Rourke, B.P., e.a. (2002). Child Clinical/Pediatric Neuropsychology: Some Recent Advances. Annu. Rev. Psychol. 2002.53.309-339. Rourke, B.P., e.a. (2002). Child Clinical/Pediatric Neuropsychology: Some Recent Advances. Annu. Rev. Psychol. 2002.53.309-339.
go back to reference Serlier-Van den Bergh, A.M.H.L.(2002). Development and Validation of the Dutch nld scales. Decision process within nld assessment. Waalre: Praktijk Kinderpsychologie B.V. Serlier-Van den Bergh, A.M.H.L.(2002). Development and Validation of the Dutch nld scales. Decision process within nld assessment. Waalre: Praktijk Kinderpsychologie B.V.
go back to reference Vermeulen, P. (2001). nld: oude wijn in nieuwe zakken? Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (tokk), 2001.26.118-123. Vermeulen, P. (2001). nld: oude wijn in nieuwe zakken? Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (tokk), 2001.26.118-123.
go back to reference Verte, S. e.a. (2001). Onderzoek naar het nld-profiel bij kinderen met autisme en het syndroom van Asperger. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (tokk), 2001.26.90-108. Verte, S. e.a. (2001). Onderzoek naar het nld-profiel bij kinderen met autisme en het syndroom van Asperger. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (tokk), 2001.26.90-108.
go back to reference Vlugt, H. van der (1999). Hydrocephalus en het nld -syndroom. Congrespresentatie 10 december 1999: Het nld-syndroom; theorie en praktijk, p.22. Tilburg/Oisterwijk: Katholieke Universiteit Brabant & De Hondsberg. Vlugt, H. van der (1999). Hydrocephalus en het nld -syndroom. Congrespresentatie 10 december 1999: Het nld-syndroom; theorie en praktijk, p.22. Tilburg/Oisterwijk: Katholieke Universiteit Brabant & De Hondsberg.
Metagegevens
Titel
Non-verbal Learning Disabilities (NLD) bij volwassenen: een verborgen stoornis
Auteurs
Ingrid van der klaauw
drs. monique de laet
drs. frans derks
Publicatiedatum
01-02-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 1/2004
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03078990