Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

24-04-2024

Onderzoeken wat we doen – het paradigma van systemisch gezinsonderzoek: deel 1

Auteurs: Lennart Lorås, Kristoffer Whittaker, Jan Stokkebekk, Terje Tilden

Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit is het eerste artikel van een tweeluik over de ideologische en filosofische voorkeur voor hoe het veld zich verhoudt tot onderzoek naar systemische relatie- en gezinstherapie (RGT) en de manier waarop dit wordt uitgevoerd. In dit artikel worden de theoretische grondslagen beschreven voor deel 2 van ‘Onderzoeken wat we doen’ (een publicatie in hetzelfde brontijdschrift, red.). Onderzoek in bepaalde domeinen van de systemische relatie- en gezinstherapie (RGT), zoals het onderzoek dat wordt beïnvloed door het sociaalconstructivisme en postmodernisme, heeft een andere epistemologische traditie dan onderzoek in de natuurwetenschappen. Daarom wordt slechts een klein, select deel van het spectrum van epistemologie aangewend als belangrijkste bron voor de kennisbank van systemische RGT. Het gevolg hiervan is dat, binnen het veld van de postmoderne systemische RGT, maar van een kleine variatie aan onderzoeksopzetten en kennis gebruikt wordt en dat andere onderzoeksopzetten en andere kennis terzijde worden geschoven omdat deze minder nuttig zouden zijn voor de klinische praktijk. De rationale achter dit perspectief wordt meer ontleend aan ideologie en filosofie dan aan wetenschappelijke criteria. In ons onderzoeksgebied worden andere epistemologische perspectieven daarom gemakkelijk als dichotoom beschouwd, waardoor er een professionele kloof in ons onderzoeksgebied ontstaat. Hierdoor is er in het vakgebied sprake van een belemmering in essentiële, wederzijdse kennisuitwisseling en ontwikkeling. Een mogelijke uitweg uit deze gedichotomiseerde impasse is dat allereerst wordt erkend dat er een grote hoeveelheid en diversiteit aan bestaand onderzoek en kennis bestaat en dat hier gebruik van wordt gemaakt. Met de basisprincipes van evidence-based practice in gedachten, krijgen systemische RGT-therapeuten en -onderzoekers hierdoor de beschikking over een grotere kennisbank en een bredere keuze in onderzoeksmethodologieën. Dit zou de kwaliteit van de behandeling van onze cliënten ten goede komen en het zou de legitimiteit van postmodern systemische RGT als discipline binnen de psychotherapie bevorderen.
Literatuur
go back to reference Anderson, H. (2003). Samtale, sprog og terapi. Hans Reitzels Forlag. Anderson, H. (2003). Samtale, sprog og terapi. Hans Reitzels Forlag.
go back to reference Anderson, H. (2019). Samarbeidende dialogisk familieterapi. In L. Lorås & O. Ness (red.), Håndbok i familieterapi (pag. 199–212). Fagbokforlaget. Anderson, H. (2019). Samarbeidende dialogisk familieterapi. In L. Lorås & O. Ness (red.), Håndbok i familieterapi (pag. 199–212). Fagbokforlaget.
go back to reference Anderson, H., & Goolishian, H. (1992). The client is the expert: A not knowing approach to therapy. In S. McNamee & K. Gergen (red.), Therapy as a social construction (pag. 5–39). SAGE. Anderson, H., & Goolishian, H. (1992). The client is the expert: A not knowing approach to therapy. In S. McNamee & K. Gergen (red.), Therapy as a social construction (pag. 5–39). SAGE.
go back to reference Burr, V. (2003). Social constructionism. Routledge. Burr, V. (2003). Social constructionism. Routledge.
go back to reference Carr, A. (2012). Family therapy. Concepts, process and practice. Wiley-Blackwell. Carr, A. (2012). Family therapy. Concepts, process and practice. Wiley-Blackwell.
go back to reference De Shazer, S. (1993). Creative misunderstanding: There is no escape from language. In S. Gilligan & R. Price (red.), Therapeutic conversations (pag. 81–90). W. W. Norton. De Shazer, S. (1993). Creative misunderstanding: There is no escape from language. In S. Gilligan & R. Price (red.), Therapeutic conversations (pag. 81–90). W. W. Norton.
go back to reference Drabick, D. A. G., & Goldfried, M. R. (2000). Training the scientist-practitioner for the 21st century: putting the bloom back on the rose. Journal of Clinical Psychology, 56(3), 327–340.CrossRefPubMed Drabick, D. A. G., & Goldfried, M. R. (2000). Training the scientist-practitioner for the 21st century: putting the bloom back on the rose. Journal of Clinical Psychology, 56(3), 327–340.CrossRefPubMed
go back to reference Flaskas, C. (2002). Family therapy beyond postmodernism: practice challenges theory. Brunner-Routledge. Flaskas, C. (2002). Family therapy beyond postmodernism: practice challenges theory. Brunner-Routledge.
go back to reference Friedlander, M. L., Heatherington, L., & Diamond, G. M. (2021). Systemic and conjoint couple and family therapies: Recent advances and future promise. In M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.), Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change (7e druk. pag. 539–581). Wiley. Friedlander, M. L., Heatherington, L., & Diamond, G. M. (2021). Systemic and conjoint couple and family therapies: Recent advances and future promise. In M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.), Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change (7e druk. pag. 539–581). Wiley.
go back to reference Gilje, N., & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapens forutsetninger. Innføring i samfunnsvitenskapens vitenskapsfilosofi. Universitetsforlaget. Gilje, N., & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapens forutsetninger. Innføring i samfunnsvitenskapens vitenskapsfilosofi. Universitetsforlaget.
go back to reference Håland, Å. T., & Tilden, T. (2017). Lessons learned from the implementation of a feedback system in couple and family therapy. In T. Tilden & B. Wampold (red.), Routine outcome monitoring in couple and family therapy: The empirically informed therapist (pag. 211–224). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-50675-3_12.CrossRef Håland, Å. T., & Tilden, T. (2017). Lessons learned from the implementation of a feedback system in couple and family therapy. In T. Tilden & B. Wampold (red.), Routine outcome monitoring in couple and family therapy: The empirically informed therapist (pag. 211–224). Springer. https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-319-50675-3_​12.CrossRef
go back to reference Lock, A., & Strong, T. (2014). Sosialkonstruksjonisme. Fagbokforlaget. Lock, A., & Strong, T. (2014). Sosialkonstruksjonisme. Fagbokforlaget.
go back to reference Lorås, L. (2016). The map of competences in systemic therapy: A qualitative study of the systemic competences in Norwegian child and adolescent mental health that target the associated abnormal psychosocial situations in axis‑5 (ICD-10). University of East London, Tavistock Clinic. Lorås, L. (2016). The map of competences in systemic therapy: A qualitative study of the systemic competences in Norwegian child and adolescent mental health that target the associated abnormal psychosocial situations in axis‑5 (ICD-10). University of East London, Tavistock Clinic.
go back to reference Lorås, L. (2021). The map of competences in systemic therapy: Targeting associated abnormal psychosocial situations in axis 5. In M. Mariotti, G. Saba & P. Stratton (red.), Handbook of systemic approaches to psychotherapy manuals: Integrating research, practice and training (pag. 177–192). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73640-8_10.CrossRef Lorås, L. (2021). The map of competences in systemic therapy: Targeting associated abnormal psychosocial situations in axis 5. In M. Mariotti, G. Saba & P. Stratton (red.), Handbook of systemic approaches to psychotherapy manuals: Integrating research, practice and training (pag. 177–192). Springer. https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-030-73640-8_​10.CrossRef
go back to reference McNamee, S. (2005). Curiosity and irreverence: constructing therapeutic possibilities. Human Systems, 16, 75–84. McNamee, S. (2005). Curiosity and irreverence: constructing therapeutic possibilities. Human Systems, 16, 75–84.
go back to reference Nordtvedt, M., Jamtvedt, G., Gravreholt, B., Nordheim, L. V., & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert! En arbeidsbok. Cappelen Damm Akademisk. Nordtvedt, M., Jamtvedt, G., Gravreholt, B., Nordheim, L. V., & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert! En arbeidsbok. Cappelen Damm Akademisk.
go back to reference Pinsof, W. M. (1994). An integrative systems perspective on the therapeutic alliance: theoretical, clinical, and research implications. In A. O. Horvath & L. S. Greenberg (red.), The working alliance: theory, research, and practice (pag. 173–195). Wiley. Pinsof, W. M. (1994). An integrative systems perspective on the therapeutic alliance: theoretical, clinical, and research implications. In A. O. Horvath & L. S. Greenberg (red.), The working alliance: theory, research, and practice (pag. 173–195). Wiley.
go back to reference Stokkebekk, J. (2013). Sammenhenger mellom klientfeedback og familieterapeuters utvikling. En undersøkelse av mulige sammenhenger mellom implementering av klientfeedback i terapi og familieterapeuters profesjonelle utvikling. VID Specialized University. Unpublished master’s thesis Stokkebekk, J. (2013). Sammenhenger mellom klientfeedback og familieterapeuters utvikling. En undersøkelse av mulige sammenhenger mellom implementering av klientfeedback i terapi og familieterapeuters profesjonelle utvikling. VID Specialized University. Unpublished master’s thesis
go back to reference White, M., & Epston, D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. Norton. White, M., & Epston, D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. Norton.
Metagegevens
Titel
Onderzoeken wat we doen – het paradigma van systemisch gezinsonderzoek: deel 1
Auteurs
Lennart Lorås
Kristoffer Whittaker
Jan Stokkebekk
Terje Tilden
Publicatiedatum
24-04-2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Gezinstherapie Wereldwijd
Print ISSN: 1566-0206
Elektronisch ISSN: 1876-5874
DOI
https://doi.org/10.1007/s12440-024-00220-z