Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Opleiding, onderwijs en anesthesieteam

Auteurs : prof. dr. J. T. A. Knape, dr. H. P. A. van Dongen, prof. dr. R. J. Stolker

Gepubliceerd in: Leerboek anesthesiologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De medisch-specialistische opleiding tot anesthesioloog heeft de afgelopen jaren een drastische wijziging ondergaan. De traditionele meester-gezelrelatie is verlaten om plaats te maken voor competentiegericht opleiden. Medisch handelen is niet meer de enige competentie waar het om draait. Nieuwe onderwijskundige inzichten, maar ook de veranderende behoefte vanuit de maatschappij aan medisch specialisten hebben hiertoe de aanzet gegeven. Bovendien is het tempo van de ontwikkelingen in het zorglandschap zo hoog dat de medische vervolgopleiding anesthesiologie snel en frequent moet worden aangepast. Regionalisatie en concentratie van zorg, afgedwongen door hoge kwaliteitseisen, hebben ertoe geleid dat complexe procedures nog slechts in een beperkt aantal centra worden uitgevoerd. De concentratie van laag tot midden-complexe zorg in algemene ziekenhuizen en de snelle opkomst van focusklinieken die zich toeleggen op het leveren van planbare zorg met een hoge kwaliteit in een beperkt domein van medische en operatieve zorg stellen nieuwe eisen aan de medisch specialist die in deze volstrekt verschillende werkomstandigheden excellent wil functioneren. De algemene allround anesthesioloog, werkzaam op één locatie, is hiermee voltooid verleden tijd.
Literatuur
1.
go back to reference Meeusen V, Zundert AJ van, Hoekman J, Kumar C, Rawal N, Knape H. Composition of the anaesthesia team: a European survey. Eur J Anaesthesiol. 2010;27:773–9.CrossRef Meeusen V, Zundert AJ van, Hoekman J, Kumar C, Rawal N, Knape H. Composition of the anaesthesia team: a European survey. Eur J Anaesthesiol. 2010;27:773–9.CrossRef
2.
go back to reference Knape JTA, Cate O ten. Nog altijd te oud, te knap, te duur. Medisch Contact. 2010, 31 maart. Knape JTA, Cate O ten. Nog altijd te oud, te knap, te duur. Medisch Contact. 2010, 31 maart.
3.
go back to reference Cate O ten, Chen HC, Hoff RG, Peters H, Bok H, Schaaf M van der. Curriculum development for the workplace using Entrustable Professional Activities (EPA’s): AMEE Guide No 99. Med Teach. 2015;37:983–1002. Cate O ten, Chen HC, Hoff RG, Peters H, Bok H, Schaaf M van der. Curriculum development for the workplace using Entrustable Professional Activities (EPA’s): AMEE Guide No 99. Med Teach. 2015;37:983–1002.
4.
go back to reference Wisman – Zwarter N, Schaaf M van der, Cate O ten, Jonker G, Klei WA van, Hoff RG. Transforming the learning outcomes of anaesthesiology training into entrustable professional activities. Eur J Anaesthesiol. 2016;33:559–67. Wisman – Zwarter N, Schaaf M van der, Cate O ten, Jonker G, Klei WA van, Hoff RG. Transforming the learning outcomes of anaesthesiology training into entrustable professional activities. Eur J Anaesthesiol. 2016;33:559–67.
Metagegevens
Titel
Opleiding, onderwijs en anesthesieteam
Auteurs
prof. dr. J. T. A. Knape
dr. H. P. A. van Dongen
prof. dr. R. J. Stolker
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2113-1_6