Buijs PC, Van den Heuvel FMM, Steenbeek R. Patiënten verwachten bij ziekenverzuim een prominente rol van de huisarts. Huisarts Wet 2009;52(3):147-51.
Achtergrond Verzuimende werknemers hebben vaak contact met hun huisarts en de bedrijfsarts. Over wat zij vinden van deze contacten is nog weinig bekend. We onderzochten ervaringen van werknemers met en hun opvattingen over deze artsen.
Methode UWV stuurde TNO-vragenlijsten naar een steekproef van 5800 verzuimende werknemers. De respons was 42%. Om subgroepen te kunnen vergelijken berekenden we percentages, gemiddelde schaalscores, gepaarde t-toetsen en chi-kwadraattoetsen.
Resultaten De respondenten, van wie een groot deel een chronische aandoening rapporteerde (83%), hadden tijdens het verzuim contact met verschillende artsen:
89% had minstens 1 keer contact met de huisarts, 65% vaker.
92% had minstens 1 keer contact met de bedrijfsarts, 80% vaker.
Terwijl 29% van de respondenten de medisch specialist als de feitelijk belangrijkste behandelaar tijdens verzuim zag, tegen 17% de huisarts en 11% de bedrijfsarts, zou 36% eigenlijk het liefst met de huisarts en 34% het liefst met de bedrijfsarts te maken hebben. Slechts 12% prefereerde de medisch specialist. Belangrijk vinden zij daarbij onafhankelijkheid, communicatie, kennis over de relatie tussen werk en gezondheid, en vooral vertrouwen. Patiënten beoordelen huisartsen op deze punten positiever dan bedrijfsartsen en zouden bij gezondheidsproblemen het liefst naar de huisarts gaan. Zij hebben geen probleem met intercollegiaal contact of met inzage in hun (elektronisch) patiëntendossier, mits ze informed consent kunnen geven.
Conclusie Werknemers verwachten bij ziekteverzuim een prominentere rol van hun bedrijfsarts, maar zeker ook van hun huisarts.