Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2010 | Forum

Persoonsgerichte supervisie in de psychotherapieopleiding

Auteurs: Arend Veeninga, Anton Hafkenscheid

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 2/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

In alle opleidingstrajecten voor beroepen in de GGZ neemt supervisie een belangrijke plaats in en dit geldt in het bijzonder voor de opleiding tot psychotherapeut. Psychotherapie is een uitgesproken praktijkgericht vakgebied waarin de samenwerkingsrelatie van de patiënt met de psychotherapeut een wezenlijk element is. Naast theoretische en methodische scholing is supervisie en praktijkbegeleiding een essentieel deel van de opleiding geworden. Het aantal vereiste uren supervisie bedraagt 20-30 % van het aantal onderwijsuren. Dit forse percentage geldt voor alle opleidingen in de diverse therapeutische hoofdstromingen. …
Voetnoten
1
Alle besproken gestandaardiseerde meetinstrumenten voor tegenoverdrachtsreacties en routine process monitoring zijn kosteloos te verkrijgen bij de tweede auteur: a.hafkenscheid@sinaicentrum.nl
 
Literatuur
go back to reference Baljon, M. (2008). Competentiegericht opleiden, een uitdaging voor de cliëntgerichte benadering. Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 149-165. Baljon, M. (2008). Competentiegericht opleiden, een uitdaging voor de cliëntgerichte benadering. Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 149-165.
go back to reference Beck, J.S., Sarnat, J.E., & Barenstein, V. (2008). Psychotherapy-based approaches to supervision. In C.A. Falender & E.P. Shafranske (Eds.), Case book for clinical supervision (pp. 57-96). Washington: American Psychological Association. Beck, J.S., Sarnat, J.E., & Barenstein, V. (2008). Psychotherapy-based approaches to supervision. In C.A. Falender & E.P. Shafranske (Eds.), Case book for clinical supervision (pp. 57-96). Washington: American Psychological Association.
go back to reference Bennet-Levy, J. (2006). Therapist skills: a cognitive model of their acquisition and refinement. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 34. 57-78. Bennet-Levy, J. (2006). Therapist skills: a cognitive model of their acquisition and refinement. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 34. 57-78.
go back to reference Betan, E. , Kegley Heim, A., Zittel Conklin, C., & Westen, D. (2005). Countertransference phenomena and personality pathology in clinical practice: an empirical investigation. American Journal of Psychiatry, 162, 890-898. Betan, E. , Kegley Heim, A., Zittel Conklin, C., & Westen, D. (2005). Countertransference phenomena and personality pathology in clinical practice: an empirical investigation. American Journal of Psychiatry, 162, 890-898.
go back to reference Blatt, S. J. Stanislow III, C.A., Zuroff D.C., & Pilkonis P.A. (1996). Characteristics of effective therapists: further analyses of data from the National Institute of Mental Health Treatment of Depression Collaborative Research Program. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 1276-1284. Blatt, S. J. Stanislow III, C.A., Zuroff D.C., & Pilkonis P.A. (1996). Characteristics of effective therapists: further analyses of data from the National Institute of Mental Health Treatment of Depression Collaborative Research Program. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 1276-1284.
go back to reference Boer, J.A. de, Kool, R.A., & Schoevers, R.A. (2007). Supervisie en werkbegeleiding in de opleiding tot psychiater vanuit het perspectief van de arts in opleiding en de supervisor. Tijdschrift voor Psychiatrie, 49, 639-702. Boer, J.A. de, Kool, R.A., & Schoevers, R.A. (2007). Supervisie en werkbegeleiding in de opleiding tot psychiater vanuit het perspectief van de arts in opleiding en de supervisor. Tijdschrift voor Psychiatrie, 49, 639-702.
go back to reference Duncan, B.L., Miller, S.D., & Sparks, J.A. (2004). The heroic client: a revolutionary way to improve effectiveness through client-directed, outcome-informed therapy. San Francisco: Jossey-Bass. Duncan, B.L., Miller, S.D., & Sparks, J.A. (2004). The heroic client: a revolutionary way to improve effectiveness through client-directed, outcome-informed therapy. San Francisco: Jossey-Bass.
go back to reference Falender, C.A., & Shafranske, E.P. (2007). Competence in competence-based supervision practice: construct and application. Professional Psychology: Research and Practice, 38, 232-240. Falender, C.A., & Shafranske, E.P. (2007). Competence in competence-based supervision practice: construct and application. Professional Psychology: Research and Practice, 38, 232-240.
go back to reference Falender, C.A., & Shafranske, E.P. (2008). Best practices of supervision. In C.A. Falender & E.P. Shafranske (Eds.), Case book for clinical supervision (pp. 3-15). Washington: American Psychological Association. Falender, C.A., & Shafranske, E.P. (2008). Best practices of supervision. In C.A. Falender & E.P. Shafranske (Eds.), Case book for clinical supervision (pp. 3-15). Washington: American Psychological Association.
go back to reference Freitas, G.J. (2002). The impact of psychotherapy supervision on client outcome: a critical examination of 2 decades of research. Psychotherapy: Theory/Research/Practice /Training, 39, 354-367. Freitas, G.J. (2002). The impact of psychotherapy supervision on client outcome: a critical examination of 2 decades of research. Psychotherapy: Theory/Research/Practice /Training, 39, 354-367.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2008). Routine Process Monitoring: ervaringen uit de praktijk. Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 327-345. Hafkenscheid, A. (2008). Routine Process Monitoring: ervaringen uit de praktijk. Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 327-345.
go back to reference Hafkenscheid, A., & Kiesler, D. (2007). Assessing objective countertransference: a comparison of two different statistical procedures in three different samples. Psychotherapy Research, 17, 393-403. Hafkenscheid, A., & Kiesler, D. (2007). Assessing objective countertransference: a comparison of two different statistical procedures in three different samples. Psychotherapy Research, 17, 393-403.
go back to reference Hafkenscheid A., & Rouckhout, D. (2009). Circumplex structure of the Impact Message Inventory (IMI-C): An empirical test with the Dutch version. Journal of Personality Assessment, 91, 187-194. Hafkenscheid A., & Rouckhout, D. (2009). Circumplex structure of the Impact Message Inventory (IMI-C): An empirical test with the Dutch version. Journal of Personality Assessment, 91, 187-194.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2009). Routine Process Monitoring (RPM) in partnerrelatiebehandelingen. Directieve Therapie, 29, 5-25. Hafkenscheid, A. (2009). Routine Process Monitoring (RPM) in partnerrelatiebehandelingen. Directieve Therapie, 29, 5-25.
go back to reference Hafkenscheid, A., Veeninga, A.T., & Witzenburg, D. van (2009). Routine process monitoring (RPM) en Functionele Analytische Psychotherapie (FAP) in aanvulling op een protocollaire cognitief gedragstherapeutische behandeling. Gedragstherapie, 42, 167-183. Hafkenscheid, A., Veeninga, A.T., & Witzenburg, D. van (2009). Routine process monitoring (RPM) en Functionele Analytische Psychotherapie (FAP) in aanvulling op een protocollaire cognitief gedragstherapeutische behandeling. Gedragstherapie, 42, 167-183.
go back to reference Khurshid, K.A., Bennet, J.I., Vicari, S., Lee, K.L., & Broquet, K.E. (2005). Residency programs and psychotherapy competencies: a survey of chief residents. Academic Psychiatry, 29, 452-458. Khurshid, K.A., Bennet, J.I., Vicari, S., Lee, K.L., & Broquet, K.E. (2005). Residency programs and psychotherapy competencies: a survey of chief residents. Academic Psychiatry, 29, 452-458.
go back to reference Kiesler, D.J. (1988). Therapeutic metacommunication: Therapist impact disclosure as feedback in psychotherapy. Palo Alto: Consulting Psychologists Press. Kiesler, D.J. (1988). Therapeutic metacommunication: Therapist impact disclosure as feedback in psychotherapy. Palo Alto: Consulting Psychologists Press.
go back to reference Kiesler, D.J. (1996). Contemporary interpersonal theory and research: Personality, psychopathology, psychotherapy. New York: John Wiley & Sons. Kiesler, D.J. (1996). Contemporary interpersonal theory and research: Personality, psychopathology, psychotherapy. New York: John Wiley & Sons.
go back to reference Kohlenberg, R.J., & Tsai, M. (1991). Functional analytic psychotherapy: Creating intense and curative therapeutic relationships. New York: Plenum Press. Kohlenberg, R.J., & Tsai, M. (1991). Functional analytic psychotherapy: Creating intense and curative therapeutic relationships. New York: Plenum Press.
go back to reference Khurshid, K.A., Bennet, J.I., Vicari, S., Lee, K.L., & Broquet, K.E. (2005). Residency programs and psychotherapy competencies: a survey of chief residents. Academic Psychiatry, 29, 452-458. Khurshid, K.A., Bennet, J.I., Vicari, S., Lee, K.L., & Broquet, K.E. (2005). Residency programs and psychotherapy competencies: a survey of chief residents. Academic Psychiatry, 29, 452-458.
go back to reference Ladany, N., Friedlander, M.L., & Nelson, M.L. (2005). Critical events in psychotherapy supervision, Washington: American Psychological Association. Ladany, N., Friedlander, M.L., & Nelson, M.L. (2005). Critical events in psychotherapy supervision, Washington: American Psychological Association.
go back to reference Lambert, M.J., & Barley, D.E. (2002). Research summary on the therapeutic relationship and psychotherapy. In J.C. Norcross (Eds.), Psychotherapy relationships that work. Therapists contributions and responsiveness to patients (pp. 17-32). Oxford / New York: Oxford Press. Lambert, M.J., & Barley, D.E. (2002). Research summary on the therapeutic relationship and psychotherapy. In J.C. Norcross (Eds.), Psychotherapy relationships that work. Therapists contributions and responsiveness to patients (pp. 17-32). Oxford / New York: Oxford Press.
go back to reference Milne, D.L., Pilkington, J., Gracie, J., & James, I. (2003). Transferring skills from supervision to therapy: a qualitative and quantitative n=1 analysis. Behaviour and Cognitive Psychotherapy, 31, 193-202. Milne, D.L., Pilkington, J., Gracie, J., & James, I. (2003). Transferring skills from supervision to therapy: a qualitative and quantitative n=1 analysis. Behaviour and Cognitive Psychotherapy, 31, 193-202.
go back to reference Milne, D.M. (2009). Evidence-based clinical supervision. Principles and practice. Oxford: BPS Blackwell Publishing Limited / John Wiley & Sons. Milne, D.M. (2009). Evidence-based clinical supervision. Principles and practice. Oxford: BPS Blackwell Publishing Limited / John Wiley & Sons.
go back to reference Orlinsky, D.E., & Rønnestad, M.H. (2005). Clinical implications : training, supervision and practice. In D.E. Orlinsky & M.G. Rønnestad, How psychotherapists develop. A study of therapeutic work and professional growth (pp. 181-201).Washington: American Psychological Association. Orlinsky, D.E., & Rønnestad, M.H. (2005). Clinical implications : training, supervision and practice. In D.E. Orlinsky & M.G. Rønnestad, How psychotherapists develop. A study of therapeutic work and professional growth (pp. 181-201).Washington: American Psychological Association.
go back to reference Peute, L. (in druk). Kwaliteit van supervisie: uitkomsten van een enquête onder supervisanten in opleiding tot cognitief gedragstherapeut en onder hun supervisoren. Manuscript, geaccepteerd voor publicatie in Gedragstherapie. Peute, L. (in druk). Kwaliteit van supervisie: uitkomsten van een enquête onder supervisanten in opleiding tot cognitief gedragstherapeut en onder hun supervisoren. Manuscript, geaccepteerd voor publicatie in Gedragstherapie.
go back to reference Pretorius, W.M. (2006). Cognitive behavioural psychotherapy supervision; recommended practice. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 34, 413-420. Pretorius, W.M. (2006). Cognitive behavioural psychotherapy supervision; recommended practice. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 34, 413-420.
go back to reference Rientsma, M.C., & Beunderman, R. (2005). Visie op supervisie. Gedragstherapie, 38, 93-106. Rientsma, M.C., & Beunderman, R. (2005). Visie op supervisie. Gedragstherapie, 38, 93-106.
go back to reference Rübsaam, J. (2009). Bekwaam handelen. Verslag van het symposium ‘Dag van de Psychoanalyse 2009’. Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 64, 689-691. Rübsaam, J. (2009). Bekwaam handelen. Verslag van het symposium ‘Dag van de Psychoanalyse 2009’. Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 64, 689-691.
go back to reference Safran, J.D., & Muran, J.C. (2000). Resolving therapeutic alliance ruptures: diversity and integration. Journal of Clinical Psychology / In session, 56, 233-243. Safran, J.D., & Muran, J.C. (2000). Resolving therapeutic alliance ruptures: diversity and integration. Journal of Clinical Psychology / In session, 56, 233-243.
go back to reference Safran, J.D., & Muran, J.C. (2003). Negotiating the therapeutic alliance: a relational treatment guide. New York: The Guilford Press. Safran, J.D., & Muran, J.C. (2003). Negotiating the therapeutic alliance: a relational treatment guide. New York: The Guilford Press.
go back to reference Veeninga, A. (2008). Supervisie in de opleiding tot cognitief gedragstherapeut: ‘Omvangrijk in uren maar inhoudelijk onduidelijk’. Gedragstherapie, 41, 367-371. Veeninga, A. (2008). Supervisie in de opleiding tot cognitief gedragstherapeut: ‘Omvangrijk in uren maar inhoudelijk onduidelijk’. Gedragstherapie, 41, 367-371.
go back to reference Wachtel, P.L. (1997). Psychoanalysis, behaviour therapy and the relational world. Washington: American Psychological Association. Wachtel, P.L. (1997). Psychoanalysis, behaviour therapy and the relational world. Washington: American Psychological Association.
go back to reference Yager, J., & Bienenfeld, D. (2003). How competent are we to assess psychotherapeutic competence in psychiatric residents? Academic Psychiatry, 27, 174-181. Yager, J., & Bienenfeld, D. (2003). How competent are we to assess psychotherapeutic competence in psychiatric residents? Academic Psychiatry, 27, 174-181.
Metagegevens
Titel
Persoonsgerichte supervisie in de psychotherapieopleiding
Auteurs
Arend Veeninga
Anton Hafkenscheid
Publicatiedatum
01-03-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 2/2010
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03096128