Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

Open Access 19-02-2025 | Forum

Preventie en gezondheid in het hoofdlijnenakkoord 2024: met de handen rechtzetten en met voeten weer omschoppen

Auteur: Dr. J. A. J. Dierx, MPH

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail
insite
ZOEKEN

Samenvatting

Er zijn inmiddels vele reacties gekomen op het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe regerende partijen dat op 16 mei 2024 verschenen is. Waar de ene sector positief is, is de andere sector uiterst negatief. Tot die laatste behoort de (publieke) gezondheidszorg, wat te begrijpen is als je het hoofdlijnenakkoord alleen vanuit hoofdpunt 7 ‘Toegankelijke publieke voorzieningen, zorg en onderwijs’ beschouwt. Gezondheid wordt echter door vele factoren beïnvloed, waardoor er vanuit de andere hoofdpunten mogelijk compenserende maatregelen kunnen zijn. De conclusie van deze brede beschouwing is echter dat dit hoofdlijnenakkoord niet bijdraagt aan de gezondheid van de Nederlandse bevolking.

Inleiding

De inkt van het hoofdlijnenakkoord is inmiddels gedroogd [1]. De eerste reacties zijn wisselend, met evenveel voor- als tegenstanders. Zo heeft de oppositie uiteraard kritiek op de haalbaarheid, maar niet of nauwelijks op de inhoud. De agrarische sector daarentegen is zeer tevreden, maar natuurbeheerders een stuk minder. De curatieve sector is licht positief, terwijl de sector publieke gezondheid en preventie het somber inziet. Vanuit de afzonderlijke perspectieven zijn deze reacties zeker te begrijpen. De samenstellers van het akkoord geven echter aan dat het als een totaalpakket moet worden gelezen. Laten we dat eens doen: hoe ziet het akkoord eruit vanuit een holistisch perspectief? Gezondheid wordt immers door verschillende factoren beïnvloed, zoals wonen in een leefomgeving met goede huizen [13], eten van vers onbewerkt voedsel uit duurzame landbouw [4, 5], het hebben van een goede opleiding [6, 7], leuk werk met goede werkomstandigheden [8, 9], een inkomen waar je van kunt rondkomen en uiteraard een veilige en gezonde leefomgeving [1012]. Allemaal ook factoren die van belang zijn voor een gezonde economie. Maar compenseert de uitgave op het ene gebied ook echt de bezuiniging op een ander gebied? Carina van Aartsen schrijft in haar reflectie op het hoofdlijnenakkoord op Skipr dat aanstaande bewindslieden van NSC en PVV dat gesuggereerd hebben [13].

Vijf van de tien geboden

Het hoofdlijnenakkoord is onderverdeeld in tien hoofdpunten. Binnen alle hoofdpunten staat bescherming van de middeninkomens en mensen die werken centraal. Van deze tien hoofdpunten zijn er vanuit de brede kijk op gezondheid vijf van belang. Naast goede publieke voorzieningen, zorg en goed onderwijs (hoofdpunt 7) zijn ook een goed sociaal vangnet en bestaanszekerheid (hoofdpunt 1), voldoende goede woningen met goede bereikbaarheid (hoofdpunt 3), een gezonde groene omgeving en voedselomgeving (hoofdpunt 4) en een veilige omgeving (hoofdpunt 8) belangrijk. Laten we deze vijf eens stuk voor stuk langslopen.

Genezen is beter dan voorkomen

Het meest relevant is hoofdpunt 7 over ‘toegankelijke publieke voorzieningen, zorg en onderwijs’. Hier valt op dat de focus vooral ligt op de medische zorg en dus curatie. Goede samenwerking in de zorg, de uitrol van het elektronisch patiëntendossier, streekziekenhuizen open houden, stimuleren dat mensen in de zorg gaan en blijven werken en meer dan een halvering van het eigen risico met transparante inkoop door zorgverzekeraars. De kortstondige aandacht aan het voorkomen van zorggebruik, die vlak na de coronapandemie heel duidelijk was, lijkt hiermee alweer verdwenen.
In zijn algemeenheid stelt het akkoord wel dat preventie meer centraal moet staan, inclusief sport en bewegen, om gezondheidsverschillen te verkleinen en de zorgvraag te beheersen. Maar om twee redenen is het lastig voor te stellen hoe dat er dan uit zou moeten zien. Ten eerste wordt preventie slechts in één zin vermeld en ten tweede staan in de budgettaire toelichting een bezuiniging van 300 miljoen op publieke gezondheid en ook nog eens een korting van 10 % op het gemeentefonds. Uit dit gemeentefonds worden onder andere de GGD en dus ook de publieke gezondheid en gezondheidsbevordering betaald. Deze zijn de afgelopen jaren met het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) gestimuleerd, maar het akkoord beperkt zich tot slechts één regel, namelijk dat ‘… preventie inclusief sport en bewegen meer centraal moet staan.’ Ook ontbreken compenserende maatregelen om bijvoorbeeld een gezonde leefstijl in de breedte via de zorgverzekering te stimuleren en daarmee geld voor de zorg te besparen. Sterker nog, in totaal wordt er de komende jaren ‘… niet geïntensiveerd …’ en dus eigenlijk flink bezuinigd op publieke gezondheid. Ook schittert het thema mentale gezondheid door afwezigheid. Vreemd eigenlijk, want juist op dit gebied holt het hard achteruit, zoals blijkt uit diverse onderzoeken onder een groeiende groep mensen, zowel jong als oud [1416]. Dit komt niet in de laatste plaats door de maatregelen tijdens de coronapandemie.
In totaal is binnen hoofdpunt 7 geld besparen door gezond zijn en blijven dus ondergeschikt en wordt er liever meer geld uitgegeven aan het genezen van ziekte. Wanneer we alleen naar preventie en gezondheidsbevordering kijken, ziet het hoofdlijnenakkoord er dus niet zo best uit. Volgens de samenstellers zou dat gecompenseerd kunnen worden via andere hoofdpunten. Laten we dus verder kijken.

Jong geleerd oud gedaan

Goed onderwijs is erg belangrijk voor de gezondheid en valt dan ook binnen hoofdpunt 7. Er is veel aandacht voor goed basisonderwijs, waarbij de nadruk ligt op de basisvaardigheden lezen en rekenen. Ook praktijkgericht onderwijs en mbo krijgen veel aandacht, zeker op de gebieden waar in de toekomst veel personeel nodig is. Dit draagt in die zin bij aan de kennis over gezonde keuzen voor een grote groep mensen. Het hoger onderwijs komt er daarbij minder goed vanaf. Jongeren die willen doorstuderen krijgen te maken met langstudeerboetes. Daarmee dreigt de weg naar het hoger onderwijs juist voor kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen afgesloten te worden en wordt daarmee eigenlijk de sociale ongelijkheid in stand gehouden. Zo lijkt onderwijs als basis voor gezonde keuzen weliswaar aandacht te krijgen, maar voor het daadwerkelijk verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen biedt dit akkoord geen perspectief. Inmiddels zijn de langstudeerboetes gelukkig van de baan en is daarmee de eerste pleister geplakt.

Werken voor bestaanszekerheid

Wat betreft het sociaal vangnet en bestaanszekerheid zijn er in hoofdpunt 1 voor mensen die het financieel wat moeilijker hebben diverse maatregelen getroffen. Minima en middeninkomens die werken worden ondersteund door belastingverlagingen, lastenverlichting op werk, een lager eigen risico in de zorg, nagenoeg gratis kinderopvang en betere schuldhulpverlening, met stimulering van de arbeidsparticipatie. Kernwoord is wel ‘werk’. Uit de budgettaire bijlage blijkt dat het er niet zo rooskleurig uitziet als je werkeloos wordt of in de ziektewet terechtkomt. Uitkeringen worden verlaagd en de periode waarin je een uitkering krijgt wordt verkort. Aangezien mensen in deze situaties zich al niet gezond voelen en een grotere ziektelast hebben [17], bevorderen de huidige voornemens de gezondheid ook niet, noch voorkomen ze ziektekosten. Daarmee wordt er aan de ene kant iets aangereikt en aan de andere kant weer weggenomen, zodat er netto eigenlijk niets of slechts een klein beetje aan bestaanszekerheid wordt gedaan.

Gezond wonen en leven in het groen en blauw

Vanuit hoofdpunten 3 en 4 wordt er wel een positieve beweging gemaakt. Er is veel aandacht voor het bouwen van nieuwe voor iedereen betaalbare gezonde woningen in een goede infrastructuur van openbaar vervoer en/of wegen, met voldoende ruimte voor groen en water. Bewoners krijgen hierbij veel inspraak en dat draagt bij aan een gevoel van autonomie en ertoe doen. Dit werkt positief op de gezondheidsbeleving. Daarmee bevatten de hoofdpunten 3 en 4 de meeste positieve elementen voor gezondheidsbevordering, in het bijzonder voor de middeninkomens.

Gezond boerenverstand

In relatie tot deze groene omgeving komen we al snel bij landbouw, tuinbouw, visserij en natuur terecht. Alles staat in het teken van hoogwaardiger landbouwgrond om voldoende gezonde voeding te verbouwen en voor een dierwaardige veeteelt, waarbij extensivering waar mogelijk wordt bepleit. Met het oog op het voorkómen van zoönosen is dat een gezondheidsbevorderende maatregel. Ook wil het akkoord dat akkerbouwers de mest van de veetelers gebruiken om hun grond te bemesten en daarmee het kunstmestgebruik terug te dringen. De hopelijk te verwachten verminderde productie van milieuvervuilende kunstmest is indirect ook weer gezondheidsbevorderend. Daarmee zitten de positieve kanten met betrekking tot gezondheid het meeste in de hoofdpunten 3 en 4.

Politie en leger voor veiligheid en gezondheid

Het vijfde en laatste gezondheidsgerelateerde hoofdpunt 8 gaat over de veiligheid. Mensen in een veilige omgeving voelen zich gezonder. De maatregelen die er worden genomen gaan echter veel meer over hoe de wetshandhavers eruit moeten zien, welke mogelijkheden ze krijgen en strengere strafeisen, waarbij ouders verantwoordelijk worden gehouden voor de daden van hun kinderen. De focus ligt dus op repressie in plaats van voorkomen.
Toch komt hier voor het eerst impliciet de mentale gezondheid een beetje aan de orde en wordt er expliciet ingegaan op psychosociale veiligheid. Ten eerste omdat de politie niet meer zelf hoeft op te treden tegen verwarde personen, maar hiervoor de professionals van de geestelijke gezondheidszorg dient in te schakelen. Ten tweede wordt aangedrongen op hard optreden tegen verbaal en fysiek geweld tegen mensen met een andere religie of ervaren seksuele identiteit. Daarnaast ligt er vanuit internationaal perspectief een focus op het veilig houden van Nederland in tijden van dreiging. Het gaat hierbij dan vooral om het beschikbaar hebben en houden van een goed leger, het aanhouden van voorraden van medicijnen en voedsel, en het bouwen en handhaven van een goede infrastructuur, zoals een energie- en watervoorraad. Dat bevordert direct en indirect de (publieke) gezondheid.

Gezondheid als totaalpakket

Samengevat mogen we zeggen dat er vanuit holistisch perspectief op gezondheid zeker positieve ontwikkelingen in het hoofdlijnenakkoord zitten. Maar die zijn als vanouds vooral gericht op het handelen bij ziekten. Het bevorderen van een gezonde leefstijl en een gezonde leefomgeving en dus het voorkomen van het overbelasten van de zorg worden ondergeschikt en onbelangrijk gevonden. Er wordt geprobeerd dit op een aantal manieren op te vangen:
1.
door mensen meer financiële stabiliteit te geven, zeker de werkenden met middeninkomens. De groep van minima die mogelijk de meeste steun nodig hebben bij het maken van de gezonde keuzen valt hier echter vaak buiten. De claim dat de huidige plannen (sociaaleconomische) gezondheidsverschillen zullen verkleinen, is dan ook niet realistisch. Zeker ook omdat er op basisonderwijs en mbo wel wordt geïntensiveerd, maar doorgroeien en leven lang leren met de langstudeerboete voor deze meer praktisch opgeleide groep moeilijker en eigenlijk onhaalbaar wordt;
 
2.
er wordt gewerkt aan nieuwe woningen waarbij de (toekomstige) bewoners worden betrokken en er aandacht is voor groen en water. Dit zijn elementen die gezondheid en gezonde leefstijl bevorderen;
 
3.
er wordt op het gebied van landbouw gewerkt aan een gezonder milieu door deze enerzijds waar mogelijk te extensiveren en anderzijds een ander mestbeleid te gaan voeren, waarbij er in de akkerbouw minder kunstmest nodig zou zijn. Een gezonder milieu en omgeving dragen bij aan de gezondheid van mensen;
 
4.
er is op het gebied van veiligheid aandacht voor (mentale) gezondheid door verwarde personen vanuit de zorg te benaderen en niet vanuit het perspectief van repressie en justitie.
 

Blijven blussen en belendende percelen nathouden

Met dit hoofdlijnenakkoord blijven we in Nederland dus vooral branden blussen en belendende percelen nathouden, maar zetten we nog steeds niet in op het stimuleren en ophangen van rookmelders. Ondanks de positieve kanten overheersen de negatieve invloeden. Zo schoppen de opstellers van dit hoofdlijnenakkoord met de voeten om wat ze met de handen rechtgezet hebben. Het is dan ook niet te verwachten dat de Nederlandse bevolking de komende jaren er in gezondheid op vooruitgaat, terwijl de obesitaspandemie en beweegarmoede vrij baan krijgen, met alle zorgkosten van dien. De intensivering die dit hoofdlijnenakkoord doet op zorg zal volstrekt onvoldoende zijn. Met het inmiddels verschenen regeerakkoord is het hoofdlijnenakkoord meer geoperationaliseerd. Maar daarmee zijn er geen fundamentele wijzigingen aangebracht, laat staan verbeteringen op basis van voortschrijdend inzicht.
Open Access This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article’s Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material. If material is not included in the article’s Creative Commons licence and your intended use is not permitted by statutory regulation or exceeds the permitted use, you will need to obtain permission directly from the copyright holder. To view a copy of this licence, visit http://​creativecommons.​org/​licenses/​by/​4.​0/​.
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Onze productaanbevelingen

Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen

TSG, het Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, is het enige Nederlandstalige tijdschrift dat multidisciplinaire informatie bevat op het gebied van de volksgezondheid en gezondheidszorg. Naast de multidisciplinaire oriëntatie is de combinatie van wetenschap, beleid en praktijk uniek.

BSL Academy SW-TP Saxion Parttime School jaarlicentie

BSL Academy SW-TP Saxion Parttime School half jaarlicentie

Toon meer producten
Literatuur
2.
go back to reference Verschuuren M, Hilderink HBM, Vonk RAA. The Dutch Public Health Foresight study 2018: an example of a comprehensive foresight exercise. Eur J Public Health. 2020;30(1):30–5.PubMed Verschuuren M, Hilderink HBM, Vonk RAA. The Dutch Public Health Foresight study 2018: an example of a comprehensive foresight exercise. Eur J Public Health. 2020;30(1):30–5.PubMed
3.
go back to reference Mulderij LS, Hernández JI, Mouter N, et al. Citizen preferences regarding the public funding of projects promoting a healthy body weight among people with a low income. Soc Sci Med. 2021;280:114015.CrossRefPubMed Mulderij LS, Hernández JI, Mouter N, et al. Citizen preferences regarding the public funding of projects promoting a healthy body weight among people with a low income. Soc Sci Med. 2021;280:114015.CrossRefPubMed
4.
go back to reference Hosper K, Lenkens M, Nagelhout G, et al. Gezonde leefomgeving in kwetsbare wijken: Verkenning kennisbehoeften en mogelijkheden. Den Haag: Onderzoeksinstituut IVO; 2023. Hosper K, Lenkens M, Nagelhout G, et al. Gezonde leefomgeving in kwetsbare wijken: Verkenning kennisbehoeften en mogelijkheden. Den Haag: Onderzoeksinstituut IVO; 2023.
5.
go back to reference Pagliai G, Dinu M, Madarena MP, et al. Consumption of ultra-processed foods and health status: a systematic review and meta-analysis. Br J Nutr. 2021;125(3):308–18.CrossRefPubMed Pagliai G, Dinu M, Madarena MP, et al. Consumption of ultra-processed foods and health status: a systematic review and meta-analysis. Br J Nutr. 2021;125(3):308–18.CrossRefPubMed
6.
go back to reference Garcia SN, Osburn BI, Jay-Russell MT. One health for food safety, food security, and sustainable food production. Front Sustain Food Syst.220(4):1–9. Garcia SN, Osburn BI, Jay-Russell MT. One health for food safety, food security, and sustainable food production. Front Sustain Food Syst.220(4):1–9.
7.
go back to reference Huijts T, Gkiouleka A, Reibling N, et al. Educational inequalities in risky health behaviours in 21 European countries: findings from the European social survey (2014) special module on the social determinants of health. Eur J Public Health. 2017;27(suppl 1):63–72.CrossRefPubMed Huijts T, Gkiouleka A, Reibling N, et al. Educational inequalities in risky health behaviours in 21 European countries: findings from the European social survey (2014) special module on the social determinants of health. Eur J Public Health. 2017;27(suppl 1):63–72.CrossRefPubMed
8.
go back to reference Murtin F, Mackenbach J, Jasilionis D, et al. Inequalities in longevity by education in OECD countries: insights from new OECD estimates. OECD Statistics Working Papers, No. 2017/02. Paris: OECD Publishing; 2017. Murtin F, Mackenbach J, Jasilionis D, et al. Inequalities in longevity by education in OECD countries: insights from new OECD estimates. OECD Statistics Working Papers, No. 2017/02. Paris: OECD Publishing; 2017.
9.
go back to reference Castelein C. Werkhervatting in België: effecten op gezondheid en welzijn. TBV. 2020;28(1):20–1.CrossRef Castelein C. Werkhervatting in België: effecten op gezondheid en welzijn. TBV. 2020;28(1):20–1.CrossRef
10.
go back to reference Rantala E, Lindström J. D8.2. Toolkit for workplaces to promote health, prevent chronic health problems, and foster work participation of individuals with chronic diseases: Deliverable 8.2 of the EU Joint Action CHRODIS PLUS 2017–2020. Brussel: European Commission EC; 2020. Rantala E, Lindström J. D8.2. Toolkit for workplaces to promote health, prevent chronic health problems, and foster work participation of individuals with chronic diseases: Deliverable 8.2 of the EU Joint Action CHRODIS PLUS 2017–2020. Brussel: European Commission EC; 2020.
11.
go back to reference Stenbacka M, Moberg T, Jokinen J. Adolescent criminality: multiple adverse health outcomes and mortality pattern in Swedish men. BMC Publ Heal. 2019;19:400.CrossRef Stenbacka M, Moberg T, Jokinen J. Adolescent criminality: multiple adverse health outcomes and mortality pattern in Swedish men. BMC Publ Heal. 2019;19:400.CrossRef
12.
go back to reference Putrik P, Amelsvoort L van, Mujakovic S, et al. Assessing the role of criminality in neighbourhood safety feelings and self-reported health: results from a cross-sectional study in a Dutch municipality. BMC Publ Heal. 2019;19:920.CrossRef Putrik P, Amelsvoort L van, Mujakovic S, et al. Assessing the role of criminality in neighbourhood safety feelings and self-reported health: results from a cross-sectional study in a Dutch municipality. BMC Publ Heal. 2019;19:920.CrossRef
14.
go back to reference Dopmeijer JM, Nuijen J, Busch M, et al. Monitor Mentale gezondheid en Middelengebruik Studenten hoger onderwijs. Deelrapport I. Mentale gezondheid van studenten in het hoger onderwijs. RIVM official report 2022-0100. Bilthoven: RIVM; 2021. Dopmeijer JM, Nuijen J, Busch M, et al. Monitor Mentale gezondheid en Middelengebruik Studenten hoger onderwijs. Deelrapport I. Mentale gezondheid van studenten in het hoger onderwijs. RIVM official report 2022-0100. Bilthoven: RIVM; 2021.
15.
go back to reference Helvoort MA van, Dee V van, Dirks A, et al. Beloop van COVID-19-infecties en impact op mentale gezondheid; opzet van een landelijk casusregister. Tijdschr Psychiatr. 2020;62(9):739–42.PubMed Helvoort MA van, Dee V van, Dirks A, et al. Beloop van COVID-19-infecties en impact op mentale gezondheid; opzet van een landelijk casusregister. Tijdschr Psychiatr. 2020;62(9):739–42.PubMed
16.
go back to reference Noordt M van der, Eysink P. Gezondheid van werkenden in Nederland. Ontwikkelingen tussen 2012 en 2020. RIVM official reports 2023-0377. Bilthoven: RIVM; 2023. Noordt M van der, Eysink P. Gezondheid van werkenden in Nederland. Ontwikkelingen tussen 2012 en 2020. RIVM official reports 2023-0377. Bilthoven: RIVM; 2023.
17.
go back to reference Dierx JA, Kasper HD. The magnitude and importance of perceived health dimensions define effective tailor-made health-promoting interventions per targeted socioeconomic group. Front Publ Health. 2022;10:849013.CrossRef Dierx JA, Kasper HD. The magnitude and importance of perceived health dimensions define effective tailor-made health-promoting interventions per targeted socioeconomic group. Front Publ Health. 2022;10:849013.CrossRef
Metagegevens
Titel
Preventie en gezondheid in het hoofdlijnenakkoord 2024: met de handen rechtzetten en met voeten weer omschoppen
Auteur
Dr. J. A. J. Dierx, MPH
Publicatiedatum
19-02-2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-025-00456-2