Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-08-2010 | Artikel

Schoolweigering bij adolescenten:

het @school project

Auteurs: Dr. F. M. Sauter, Drs. R. Snel, Dr. D. Heyne, Dr. B. M. van Widenfelt

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 4/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Langdurige schoolweigering kan grote gevolgen hebben voor jongeren, ouders en scholen. Het @school project stimuleert adolescenten, ouders, school en andere betrokkenen om samen te werken aan een gemeenschappelijk doel: jongeren te helpen zelf weer mee te durven doen aan het leven en ‘gewoon’ naar school te gaan. Hier een beschrijving van de aanpak van het @school project mede aan de hand van een casus.
Voetnoten
1
Berg I (2002) School avoidance, school phobia, and truancy. In Lewis M (red) Child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook. Sydney: Lippincott Williams & Wilkins (p 1260–1266)
 
2
Vuijk P ea (2010) @school project: Prevalentie en functies van problematisch schoolverzuim in het Rotterdamse basisonderwijs. Kind en adolescent 31: 29–40
 
3
Sauter FM (2004) Counting the days, counting the ways: A study into the prevalence and management of school attendance problems in the Netherlands. Ongepubliceerde Master’s scriptie. Universiteit Leiden
 
4
Heyne D ea (2002) Evaluation of child therapy and caregiver training in the treatment of school refusal. Journal of the american academy of child and adolescent psychiatry 41: 687–695
 
5
Heyne D (1999) Evaluation of child therapy and caregiver training in the treatment of school refusal. Ongepubliceerde doctoraalscriptie. Melbourne: Monash University
 
6
Heyne D & Rollings S (2002) School refusal. Oxford: Blackwell Scientific Publications
 
7
Heyne D ea (2008) The ‘@school project’: Modular cognitivebehavioural therapy for school refusal in adolescence. Ongepubliceerde behandelgids. Leiden: Universiteit Leiden
 
8
Sauter FM ea (2010) Developmentally-appropriate cognitive-behavior therapy for adolescent school refusal: A preliminary evaluation of efficacy and acceptability. Ongepubliceerd manuscript
 
9
Savenije A ea (red) (2009) Handboek voor systeemtherapie. Utrecht: De Tijdstroom
 
10
Sells S (2001) Parenting your out of control teenager. New York: St Martin’s Press
 
Metagegevens
Titel
Schoolweigering bij adolescenten:
het @school project
Auteurs
Dr. F. M. Sauter
Drs. R. Snel
Dr. D. Heyne
Dr. B. M. van Widenfelt
Publicatiedatum
01-08-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 4/2010
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03089029