Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-02-2021 | column

Schoonheid

Auteur: Trudy Mooren

Gepubliceerd in: GZ - Psychologie | Uitgave 1/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Er was een vervanger vorige week. De docente schilder- en tekenkunst werd vanwege een oogoperatie waargenomen. De man hield een exposé; hij was er al mee begonnen toen mijn lesgenoten en ik binnendruppelden en ging er daarna nog zeker een half uur vurig mee door. Er is geen slecht of lelijk!, betoogde hij. Dat wat we betitelen als 'niet mooi', is vooral nieuw voor ons; het is onbekend materiaal voor ons netvlies en brein. Omdat we er onbekend mee zijn, vervolgde de docent, bevreemdt het ons en wijzen we het af - als een soort geruststelling, als een hantering van het ongemak - en distantiëren we ons van het beeld. 'Wat de boer niet kent, dat eet hij niet' - zo dus. Om het nieuwe te leren waarderen, moet je je erin verdiepen: wat heeft de kunstenaar ons met zijn werk willen vertellen? Het is aan de maker om zich te verantwoorden; wat is het verhaal, waarom heeft de kunstenaar bepaalde keuzes gemaakt? Een goed werk vraagt dus om voorbereiding, om denkwerk, opdat het juiste verhaal wordt verteld. …
Metagegevens
Titel
Schoonheid
Auteur
Trudy Mooren
Publicatiedatum
01-02-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
GZ - Psychologie / Uitgave 1/2021
Print ISSN: 1879-5080
Elektronisch ISSN: 1879-5099
DOI
https://doi.org/10.1007/s41480-021-0789-0