Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-10-2006 | Competenties

Situatieafhankelijke competenties

Buitenlandstages vergroten gebrek aan persoonlijke vaardigheden

Auteurs: Mathilde Fassaert, Geert van der Laan

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 5/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Hoewel er in het hbo de laatste jaren een waar vreugdevuur aan competenties is losgebarsten, is het de vraag of de euforie rond het nieuwe leren wel oplevert wat men ervan verwacht. We dragen geen expliciete kennis meer over, maar wat dan wel? Dragen we competenties over? Of dragen we helemaal niets meer over en doet de student het allemaal zelf? Het ziet ernaar uit dat competenties in de praktijk toch weer gewoon ‘dingen’ zijn die men kan objectiveren, formatteren en ‘afvinken’. In dit artikel wordt dat onderzocht aan de hand van een reflectief practicum via internet, voor stagiairs in het buitenland.
Literatuur
go back to reference M. Fassaert (2005), Case Based Learning. Beschrijving van twee pilots; visie, methodiek en evaluatie. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies. M. Fassaert (2005), Case Based Learning. Beschrijving van twee pilots; visie, methodiek en evaluatie. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
go back to reference F.A.J. Korthage (1998), ‘De reflectieve organisatie. Naar systematiek in de relatie tussen werken en leren.’ In: Handboek Effectief opleiden. Alphen aan den Rijn: Samsom. F.A.J. Korthage (1998), ‘De reflectieve organisatie. Naar systematiek in de relatie tussen werken en leren.’ In: Handboek Effectief opleiden. Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference G. van der Laan (2003), ‘De professional als expert in practice-based evidence.’ Sociale Interventie 13/4. pp. 5-15. G. van der Laan (2003), ‘De professional als expert in practice-based evidence.’ Sociale Interventie 13/4. pp. 5-15.
go back to reference G. van der Laan, G. van der (2006), Maatschappelijk werk als ambacht: inbedding en belichaming. Amsterdam: SWP (in druk). G. van der Laan, G. van der (2006), Maatschappelijk werk als ambacht: inbedding en belichaming. Amsterdam: SWP (in druk).
go back to reference M.J.D.A. Reekers (2001), Een weg naar Lekkerlerenland. Eindscriptie in het kader van de masteropleiding ‘Management of learning and development’. Rotterdam. M.J.D.A. Reekers (2001), Een weg naar Lekkerlerenland. Eindscriptie in het kader van de masteropleiding ‘Management of learning and development’. Rotterdam.
go back to reference S. de Vries & R. Bouwkamp (1994), Psychosociale hulpverlening in het maatschappelijk werk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. S. de Vries & R. Bouwkamp (1994), Psychosociale hulpverlening in het maatschappelijk werk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Situatieafhankelijke competenties
Buitenlandstages vergroten gebrek aan persoonlijke vaardigheden
Auteurs
Mathilde Fassaert
Geert van der Laan
Publicatiedatum
01-10-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 5/2006
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03070721